Ut ur medelhavet

Det blev inte mycket gjort i Motril utan vi lämnade nästa morgon för att segla till Caleta de veles som vi förra året låg inblåsta i under tolv dagar. Där var det sig likt om än fler turister på stranden. Dom hade kört med traktorer och plattat till remsor med rätt avstånd för att underlätta för badarna att hålla rätt distans till andra badare. Såg lite kul ut med de små flaggorna som man märkte ut sin plats med.
Det blev två nätter och sedan seglade vi vidare. Känns som vi vill komma ur medelhavet nu. Lite trötta på att vind prognoserna inte stämmer. Kasta tärning om vindriktning och styrka blir exaktare.
Vi kom till Benalmadena fram på eftermiddagen och knöde oss in på en plats som låg bra mycket bättre än den vi låg på förra året. Här märktes det att det var klart mer turister än sist. Vi tog en tur i till mataffären i värmen och var helt slut efteråt. Konstigt nog är vi inte riktigt vana vid värmen ännu. Men det är synd att klaga.
Men nu hade bi fått upp farten så vi fortsatte nästa morgon till Estepona som vi besökte förra året med. Lite kul att man får en flaska vin när man checkar in. I år var det vitt vin. Äntligen fick vi lämnat oljan efter senaste motorservicen på deras miljöstation. Hittils har vi inte hittat någon som kan ta imot olja men här var det ordning å reda. Vi gick en sväng på hamnen men mycket mer än så blev det inte.
De senaste dagarna har vi sett mycket delfiner och dom har simmat framför stäven nästan varje dag. Vi har saknat det i Valencia.
Vi kunde se Gibraltar klippan i fjärran och mot den siktade vi nästa dag. Vi har haft tur med vind och ström de senaste dagarna och även denna gången rundade vi klippan utan problem. Vi har hört om andra båtar som haft lite jobbigt med att vinden och tidvattnet har mötts på udden och givit hemska vågor. Den här gången gick vi mot la Linja som ligger innanför Gibraltar och i Spanien. Visade sig vara ett bra val. Trevlig och fräsh hamn, dessutom hygligt billig. På vägen dit körde vi in och tankade billig diesel i Gibraltar i alla tankar och dunkar vi hade. Det var nära och bra att gå från hamnen över startbanan och över gränsen till Gibraltar. Vi strosade omkring i gränderna och hittade en liten resturang som serverade en grym chicken tikka. Det kändes som att vi hade sett vad vi skulle förra gången så nu kunde vi bara vandra omkring som vi ville. Morrisons snabbköp fick ett besök men det blev mest engelska kakor och andra ”livets nödvändigheter”. Tillbaka i båten var vi möra efter promenaden.
Det dök upp ett bra väderfönster med fin vind så efter två dygn så seglade vi ut ur medelhavet. Det var många båtar som seglade iväg på morgonen men det visade sig att så mycket vind blev det inte trots allt. Det blev motor igen och vi insåg att viinte skulle hinna upp till Rota ovanför Cadiz i vettig tid så det blev Barbate istället. Det är en bra hamn att ligga i när det blåser hårt och set gjorde det nästa dag. Det ramlade in flera båtar som hade missat att det skulle bralla i ordentligt. Vi väntade två nätter och sedan stack vi på morgonen ut bland vågorna för att komma till Rota. Gammal sjö var det, men vilken segling! Länge sedan som vi fick en sådan fin segling och helt plötsligt verkar väder prognoserna stämma igen.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

• Bert » Karantän :  ”Ni har ingen tur. Först med motorn och nu med karantänen. Här i Holland ser det ..”

• Niklas Rosengren » Getterön till Anholt:  ”Var det inte trevligt på Anholt? Ni seglade ju vidare så fort.”

• Johan Larsson » Var tar tiden vägen.:  ”Hej på er kusin & Kari, hittade detta på nätet. Är det redan dags, mindes det so..”

• kari » Det går frammåt:  ”kul att se att du jobbar på! Kände nästan lukten bara av att läsa det du skrive”

• Oscar » Detta är ett blogginlägg:  ”Fick du borrat? Tittade efter dig men vi har nog om varandra.”