Tillbaka i Frankrike

Efter att ha traskat runt i A Coruna i sex dagar var både vi och vädret på bra humör. Vi hade väntat på ett utlovat lågtryck som skulle ge oss lagom med vind och i rätt riktning. Det kom och vi lämnade A Coruna vid 15:00 efter att vi bunkrat upp med både diesel och mat för att i gammal sjö stampa oss norröver. Fram på kvällen lugnade vågorna sig och det blev en behaglig segling. Tyvärr lugnade sig även vinden på eftermiddagen andra dagen så vi startade våran fina motor som stöttning. Det var lovat regn någon gång på det tredje dygnet men av det såg vi inte något. Vi hade sol och lätta moln hela tiden. Det blev en trevlig överfart och vi körde tre timmars vakter under nätterna denna gången. Förra gången vi korsade biscaya så körde vi två timmars men då handstyrde vi hela tiden. Kari fylde år mitt ute på havet och firades med pressent inköpt i Valencia och gömd ombord i två månader. Efter 72 timmar rundade vi piren i Camaret sur mer mitt bland en massa almogebåtar som visade upp sig. Vi hade för säkerhets skull bokat plats i hamnen och det var tur för det blev knö fullt efter vi lagt till. Camaret sur mer visade sig från sin bästa sida medherb värme och solsken och vi fick en mycket bättre känsla för staden än senast vi var här. Kan nog ha att göra med att då var det regn och blåst samt att vi var nervösa inför korsandet av biscaya. Vi blev kvar i två nätter och fick sova ut ordentligt.
Å så var det dax att räkna med tidvatten igen. Alltid lika roligt. Nä. Men vi kliade oss i våra huvuden och fick flisor i fingrarna men kom fram till när det var lämpligt att segla och det visade sig att ytterligare tio båtar tänkte likadant. Så som i ett pärlband rundade vi den besvärliga udden (om man har motström) och gjorde 7-8 knop med utspirade segel och medström. Vi hade räknat så fint att lagom när strömen vände var vi framme i Roscoff som var målet för dagen. En glad marinero i gummibåt mötte utanför hamnen och guidade oss till rätt plats och hjälpte även till att stötta upp oss i den starka strömen som blir i hamnen. Det blev kanon och vi fick en bra plats.
Det är kapseglingar här för en ny klass som inte blivit stor i Sverige ännu. Maxi650 heter den och båtarna är knubbiga men riktigt snabba. Dom är 6,5 meter långa och över två meter breda. Det är en kölbåt med mycket segel. Tyvär blåser det förmycket dom senaste dagarna (20 s/m)så dom går mest omkring och väntar. Det gör även vi för nu vill vi komma vidare och det blir Cherbourg eftersom kanal öarna är stängda för båtar och har 14 dagars karantän plus covid19 test innan man får gå iland. Idag har vi firat nästa födelsedag och varit på stans bästa resturang/pizzeria. Vi hade tur som var tidiga och fick ett bord för sedan blev det fullt på 15 minuter.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

• Bert » Karantän :  ”Ni har ingen tur. Först med motorn och nu med karantänen. Här i Holland ser det ..”

• Niklas Rosengren » Getterön till Anholt:  ”Var det inte trevligt på Anholt? Ni seglade ju vidare så fort.”

• Johan Larsson » Var tar tiden vägen.:  ”Hej på er kusin & Kari, hittade detta på nätet. Är det redan dags, mindes det so..”

• kari » Det går frammåt:  ”kul att se att du jobbar på! Kände nästan lukten bara av att läsa det du skrive”

• Oscar » Detta är ett blogginlägg:  ”Fick du borrat? Tittade efter dig men vi har nog om varandra.”