Kanalerna i Holland

Nu fortsatte vi norröver och blev det en fin segling till Vlissingen där vi slussade in i kanalen och angjorde den lokala båtklubben strax innan mörkret kom. Det blev en natt där och sedan bar det iväg genom kanalen och genom Veerse meer som kändes lite kallare nu en senast vi stannade där. Målet för dagen var Bruinisse som Lilla Anna 3 hade tipsat om. Så vi slussade in där till kvällen och hamnade på den finaste och mest välskötta gästhamnen på hela resan. Vi stannade två nätter av bara farten och botaniserade bland bageri och restauranger. På land till försäljning låg Lilla Anna 3 och såg fin ut.
Efter det så blev det Dordrecht som vi även besökte på vägen ner. Vi timade in järnvägsbrons öppning mitt i Dordrecht och kunde sedan slinka in på en fin plats i den trånga gästhamnen mitt i stan. Man ligger bra och skyddat mitt inne bland husen och personalen är lagom avslappnade. Det har visat sig att det går utmärkt att gå kanalerna även med gipsad däckspersonal. Efter en natt tuffade vi vidare och hade bra flyt med broarna så vi passerade Gouda av bara farten. Fram på eftermiddagen kom vi Alphen an den Rijn där vi hamnade efter kaj i kanalen. Det finns gott om platser som är gratis att ligga på i kanalen genom hela stan. Klockan 20.00 stänger broarna så efter det är det helt stilla i vattnet. Vi har börjat komma in i det här med broar och slussar nu och hittills har vi haft bra tur och inte behövt vänta i stort sätt alls. Nästa stop blev en favorit, nämligen Haarlem. Även här ligger man mitt i stan och det är nära till allt. Lite ont om el-anslutningar kanske men vi klarar oss bra utan. Vi stannade ett par nätter på vägen ner så vi kände att en natt blir lagom nu när vi kommit på att vi har en tid att passa. Karis handled skulle nämligen visas upp i Sverige fyra veckor efter operationen, så vi står på. Från Haarlem var det inte långt till Amsterdam men vi körde förbi gästhamnen Sixhafen och slussade in i Ijmeer som var full av provar och mudderverk. Vattenytan var även sänkt med 80 cm så om det kändes grunt förra gången vi gick här var det lite nervösare denna gången. Det visade sig dok att vårat nya sjökort var uppdaterat med de nya djupen så vi kunde trixa oss fram med 10 cm under kölen ibland. Fram på kvällen slussade vi över till IJsselmeer och tog direkt babord in i gästhamnen i Enkhuisen. Efter lite trixande hittade vi våran bokade plats och kände oss nöjda över dagen. Ännu nöjdare efter att vi konstaterat att den kraftiga obalansen som vi fick efter en back manöver i hamnen inte berodde på att vi tappat ett blad på propellern utan på en bit kraftig plast som sedan släppte efter ytterligare en backning.  I Enkhuisen fick vi besök av våra vänner Anneli och Bert som bor i Alkmaar. Det blev ett trevligt besök över en lunch nu i dessa Covid-19 tider. Det märks under resan upp genom Europa att det är munskydd och handsprit överallt man kommer och det känns bra. Det känns nu som om vi inte är så långt från Sverige nu även om det är en bit kvar. Våran resa fortsatte över sjöar och kanaler och mitt på IJsselmeer blev vi även den här gången invaderade av små flugor. Helt otroligt att det kan komma så många samtidigt. Vi sopade ihop drivor med döda flugor efter att vi sprutat insektsmedel som vi efter förra gången lärde oss att det var enda sättet att bli av med dom. Så in i kanalen igen vid Lemmer och vidare norröver i kanaler som snart mer liknade ett dike. Vi hade bokat plats i en liten gästhamn i Terherne och där svängde vi in på fel sida av märket. Gick inte alls det, vi satt bra i leran. Backade loss och på rätt sida med alla fingrar korsade och se det gick bättre. Inne i gästhamnen var det bättre djup och vi låg bra över natten. Nu kanske någon tänker att det skall ju finnas tillägnings platser efter kanalen. Visst finns de det, men djupet brukar vara för motorbåtar och det saknas oftast en meter i djup för att vi skall komma i närheten av kanten på kanalen. Näst sista etappen i kanalen gick till Leeuwarden vilket är en favorit. Man ligger mitt i en park mitt i stan. Kan inte bli bättre med el och vatten tillgängligt efter kanten. Man får bara hålla koll uppåt så man inte drar masten i en trädgren som sticker ut över kanalen. Vi blev kvar ett par nätter eftersom det skulle blåsa småspik och åt fel håll ute på Nordsjön och inte ville vi ut i det. Leeuwarden är en trevlig och mysig stad att knalla omkring i. Gott om trevliga restauranger och caféer. Nu hade vi bara sista etappen kvar i kanalerna och efter att ha krigat oss fram bland alla söndagslediga holländare kom vi till Lauwersoog  på eftermiddagen men väntade med att slussa ut i tidvattnet. Vi la oss i gästhamnen och kopplade av inför nästa dag.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

• Bert » Karantän :  ”Ni har ingen tur. Först med motorn och nu med karantänen. Här i Holland ser det ..”

• Niklas Rosengren » Getterön till Anholt:  ”Var det inte trevligt på Anholt? Ni seglade ju vidare så fort.”

• Johan Larsson » Var tar tiden vägen.:  ”Hej på er kusin & Kari, hittade detta på nätet. Är det redan dags, mindes det so..”

• kari » Det går frammåt:  ”kul att se att du jobbar på! Kände nästan lukten bara av att läsa det du skrive”

• Oscar » Detta är ett blogginlägg:  ”Fick du borrat? Tittade efter dig men vi har nog om varandra.”