Roscoff till Dunkerque

Nu var det länge sedan det blev något skrivet och det har sina randiga själ och rutiga orsaker. Mer om detta senare. Vi lämnade Roscoff efter åtta trevliga och händelserika dagar. Trotts vinden så sken solen och vi fick några fina promenader. Det kan bli rätt så strömt i marinan och det gäller att planera för det när man skall ut och in genom hamnhålet eller skall ut mellan pontonerna. Vi hade en fin Fransk båt liggande bredvid oss och ägaren gick där och kollade och fixade. Förtöjningarna hade han inte lika stor koll på så hanns båt låg hela tiden och knödde mot våran båt och 30-40 cm från  hanns ponton. Har efteråt insett att han nog inte hade riktigt koll på hur det fungerar med förtöjningar, och vissa andra saker när det gäller båtar visade det sig. Det första vi reagerade på var att han hade så mycket saker på däck. En fin liten träjolle låg alldeles framför sprayhooden. Vi diskuterade om han såg något från sittbrunnen. Båten hade ett två meter långt bogspröt som gjorde att båten blev lite längre än de 13 meter som skrovet. Nåväl, en morgon hade han bestämt sig att dom skulle vidare och samtliga fyra ombord var på däck för att hjälpa till. Dom kastade loss och backade hastigt ut från sin plats, sedan blev det full fart fram och fullt roder åt babord. Nu åker vårat vindroder han vi tänka, men det klarade dig! Däremot rensade han fördäck från pullpit, knapar, mantåg och annat ej tidigare lösa saker med sitt långa fina bogspröt på en båt två platser bredvid oss. Mannen som stod på fördäck kunde inget annat göra än att hålla i sig. Det hördes nog över hela hamnen men fransmannen bara backade loss och försökte lämna hamnen som om inget hade hänt. Hamnvakten kom dok runt hörnet och tog ett allvarligt samtal med kapten. Dagen efter lämnade vi med sikte mot Cherbourgh. Vi hade räknat lite optimistiskt med medström i stort sätt hela seglingen och vi hade oväntat bra segling med ytterst lite motström. Vi gick på nedsidan av Guernsey och Sark och såg ljusen från land mitt i natten när vi passerade. Fram på morgonen rundade vi hörnet vid Auderville och hamnade i tideriffsen utanför udden men även denna gång kom vi någorlunda helskinnade igenom. Väl i Cherbourgh blev vi tilldelade en plats över radion. Vi gjorde ett försök men kände rätt omgående att det kan ni feteglömma! Så vi tog en plats som vi kände passade bättre och det gick lika bra visade det sig. Det blev ett stopp på två nätter med vila och handlande. Vädret bjöd traditionsenligt på regn men den här gången hade vi en båt som var tät.  Nu hade vi fått upp farten och kände att det var lika bra att stå på medans vinden var åt rätt håll. Så vi seglade vidare mot Dunkerque som vi angjorde 36 timmar senare. Vi snek separations zonerna och Kari pratade med fiskebåtar mitt i natten om hur vi skulle gå för att vara minst i vägen. Även här hade vi varit tidigare och i kvällsmörkret seglade vi in i marinan. Hamnvakten mötte på pontonen och det var då vi snäppte upp svårighetsgraden på seglingen. Kari föll på däck och fick vänster arm/hand under sig. Så när vi fått fast  båten fick hamnvakten köra oss till närmaste sjukhus för något som inte skull kunna böjas i underarmen gick att böja medans handleden som vinkat så fint under resan inte gick att böja. Mitt i natten på akuten konstaterade dom att vi hade rätt i våra observationer och att här behövdes operera in lite metal av ädel sort. Så vi gick tillbaka till båten för några timmars sömn innan Kari skulle vara tillbaka på morgonen för operation. Nästa morgon blev det operation och fram på eftermiddagen kunde jag kvittera ut en opererad och gipsad fru. Hon hade fått förhållningsorder om att hålla sig lugn några dagar och det passade bra eftersom vinden var åt fel håll. Vi fördrev några fina dagar med att bland annat hämta ut det nya sjökortet vi beställt till den lokala båtbutiken och äta musslor i curry.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

• Bert » Karantän :  ”Ni har ingen tur. Först med motorn och nu med karantänen. Här i Holland ser det ..”

• Niklas Rosengren » Getterön till Anholt:  ”Var det inte trevligt på Anholt? Ni seglade ju vidare så fort.”

• Johan Larsson » Var tar tiden vägen.:  ”Hej på er kusin & Kari, hittade detta på nätet. Är det redan dags, mindes det so..”

• kari » Det går frammåt:  ”kul att se att du jobbar på! Kände nästan lukten bara av att läsa det du skrive”

• Oscar » Detta är ett blogginlägg:  ”Fick du borrat? Tittade efter dig men vi har nog om varandra.”