Tyskland och hem

Nästa morgon slussade vi ut och följde fiskebåtarna ut i tidvattnet som även det var på väg ut. Det känns att vi är mer vana nu än senast vi var här. Litar mer på djupen i sjökortet och kunde ta lite genvägar. Målet för dagen var Norderney och efter en trevlig segling kom vi med ingående tidvatten fram innan solen gick ner. Vi genade även här över sandbankarna och följde en av NOS vindkraftbåtar Maker en stund. Gick bra även om det visat sig nu efteråt att dom bara stack 0,65 m mot våra 1,9 m. Det blev bara en natt och vi såg inte så mycket av Norderney. Vi kände att det för säkerhets skull vore bra om vi stressade på upp genom Kiel kanalen för att få mer tid på slutet i Danmark. Så nästa morgon lämnade vi och gick med strömmen ut och norröver. Vi hade bra flyt med tidvattnet en bra stund. Men som alla vet, det får man ofta igen på slutet. Precis när vi började närma oss att svänga upp i Elbe mot Cuxhaven vände tidvattnet i mot oss och vinden dog ut. De sista 5 nm tog oss tre timmar med motorn jobbande som aldrig förr. Men fram kom vi tillslut och kunde rätt sega lägga till i hamn för vila ett par nätter. Nu var det ju bara Kiel kanalen kvarnhjul gott om tid kvar till Karis tid på ortopeden. Så vi bunkrade upp med mat och hittade till glasskiosken. Visa av tidigare möte med strömmen i Elbe så valde vi medström upp mot Brunnsbüttel när vi kunde slussa in ihop med en stor pråm. Här kan man snacka om gott om plats så det var inga problem att möta stora fartyg till skillnad mot i Holland där vi mer än en gång var nära att sugas med och krocka med stora fartyg som inte hade koll på hur mycket problem dom kunde skapa för fritidsbåtar i kanalen. Vi hade bestämt oss för att gå halva kanalen ungefär och stannade i Oldenbüttel. Där gick en liten kanal in med bryggor efter kanterna som man låg gratis vid. Nästa morgon när vi vaknade var det dimma när vi tittade ut men vi tänkte att den lättar nog. Det gjorde den lite så efter frukost gick vi ut i den stora kanalen igen. Där var dimman ännu tätare visade det sig. Men vi valde att gå vidare eftersom vi såg alla fartyg på plottern  och själva var vi synliga på AIS. Radarn visade allt ända ner till ankorna som simmade i kanalen. Dessutom stod Kari i fören och höll koll framåt så vi kände oss säkra. Det tog tillslut 3,5 timmar innan dimman släppte och sedan var det behagligt i sittbrunnen. Vi kom fram mot Kiel och slussade ut på eftermiddagen. Å tänka sig, vi fick ett varmt mottagande utanför slussen av vatten polisen som vill ha en pratstund med oss. En färjeskeppare hade ringt och klagat. Det visade sig, som vi nog misstänkt att man inte fick gå med fritidsbåt i om det var under 50 meter fri sikt. Eftersom vi kunde argumentera att vi hade full koll på andra och oss själva kom vi undan med 25€ i böter. Vi hade bestämt oss för att fortsätta förbi Kiel och gå till Damp som ligger strax norröver. Fram på kvällen låg vi förtöjda i vad som mest liknade en semester ort i Polen. Där fanns restauranger och affär med bageri. Vi stannade en natt och fortsatte vidare norröver och in i dimman som nu blev mer av nu ju längre norr över vi kom men oftast släppte det under förmiddagen. Assens blev nästa hamn som vi angjorde ihop med en större mängt kappseglare som förflyttade sig mellan olika kappseglingar runt om i Danmark. Det var en kölbåtsklass i 28 fots storleken. Vi utforskade inte heller denna hamnen utan gick vidare nästa morgon genom lilla bält mot Juelsminde. Denna dagen låg dimman tät och av den fina passagen förbi Middelfart blev mest en grå och konturlös upplevelse tyvärr. Juelsminde kändes som en typisk dansk stad och vi kände oss genast som hemma. Det blev att uppsöka en affär för inhandlande av Rød Pölse och dansk leverpastej. Smakade kanonbra. En ordentlig glasskiosk fanns även det så halva besättningen åt sig mätt på glass medans den andra halvan testade den nyss inhandlade korven. Hamnen kändes trevlig och vi hade nog kunnat stanna någon dag till om inte tiden rann på som den gör. Vi hade lyckats skuta på ortoped tiden en vecka så nu låg vi ändå rätt bra till. Men vi seglade vidare efter en natt. Nästa stopp blev Århus som vi tidigare om åren pratat om att segla till men inte hunnit.  Vi fick en plats långt in i hamnen hos motorbåts klubben som blev perfekt. Eftersom vinden skulle komma fel i kombination med att vi fick mer tid så blev vi kvar tre nätter och fick tid att tvätta av all rost som kommit på skrovsidorna sedan València. Vi pumpade upp gummibåten och efter ett varv med sprayflaskan och vattenslangen såg båten respektabel ut igen. Vi kom även iväg in på stan och fixade smørrebrød som vi längtat efter. Det var skönt att vara i Danmark enades vi om. Vi hade kollat vädret och hittat en lucka som gjorde att vi hann till Grenå innan nästa lågtryck kom. Nu kändes det verkligen som att vara hemma igen. Även om mycket nu var nedstänkt efter sommar säsongen så var ändå bageriet och fiskaffären öppna som vanligt. Det blev m.a.o luksus stjerneskud och wienerbröd. Kan de bli bättre?  Efter tre nätter var det ändå dags att ta det sista benet över till Sverige och vi satte kurs mot Varberg. Vi rundade vindkraft parken och Anholt och kunde fram på kvällen lägga till på Getterön och fick ett varmt mottagande med fisksoppa och hembakt bröd. Aldrig har det smakat så gott som då efter en kall sista segling. Nu var vi hemma kände vi och det har blivit mer sant den senaste tiden. Vi har bestämt att sälja lägenheten i Göteborg och har köpt lägenhet i Varberg. Doris har fått en plats i hamnen på Getterön så allt har löst sig på bra sätt.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

• Bert » Karantän :  ”Ni har ingen tur. Först med motorn och nu med karantänen. Här i Holland ser det ..”

• Niklas Rosengren » Getterön till Anholt:  ”Var det inte trevligt på Anholt? Ni seglade ju vidare så fort.”

• Johan Larsson » Var tar tiden vägen.:  ”Hej på er kusin & Kari, hittade detta på nätet. Är det redan dags, mindes det so..”

• kari » Det går frammåt:  ”kul att se att du jobbar på! Kände nästan lukten bara av att läsa det du skrive”

• Oscar » Detta är ett blogginlägg:  ”Fick du borrat? Tittade efter dig men vi har nog om varandra.”