Resan med stort R

Hur planerar man för en jordenrunt segling på 3-5 år eller längre?

Vilken väg skall man ta?

Vad är viktigt att ha med sig?

Hur mycket pengar går det åt inför och under ett varv runt jorden med båt?

Renoveringen av båten och utrustning.

Det är målet att kunna spegla här.

Denna resa startade nog i slutet av juli 1990 när jag efter ett års resande jorden runt med flyg yttrade att "Nästa gång seglar vi jorden runt".

Efter att ha gått från en plywood båt på 5 meter till det fatala priset av 5000 :- till en Långedrag 40 via en Misil II, en Compis 28 och en Sweden yacht 34 känner vi nog att det är dax för att kasta loss och göra varvet.

Hundested till Nyborg

Bryggan på Samsö Bryggan på Samsö

Midsommarafton
Vi ligger i Nyborg på Fyn, dit vi seglade igår.
Vi kom närmast från Kalundsborg.
Det har varit lite strul med våran AIS sedan vi passerade Skaellands rev på väg från Hundested till Ballen på Samsö. På Marine traffic ser det ut som vi har stått på grund i en vecka nu. Väldigt underligt helt klart. Vad som hände där är en stor fråga för efter det vill den inte sända våran position utan blinkar ilsket gult och lyser blått (för dom som inte kan Graphene CTRX AIS er kan jag meddela, det är inte bra).

Nåväl, till Samsö kom vi ändå i blandad vind och motorgång. Vi har varit där förut så vi visste var vi skulle lägga till och fick en kanonplats långsides. Dagen efter vidtog stora tvättaredagen och maskinerna gick varma, mest torktumlaren. Projektet med att få ordning på fågelboet (lagom för en havsörn) av kablar i el centralen startade och efter två dagar såg det mycket bättre ut. Nu är allt draget i kabelkanaler med ordentliga matarkablar fram. Det blev i huvudsak mekar dagar, Kari körde symaskin så nu har vi skydd på våra reservdunkar och utombordaren ser glad ut igen. Inga ”slappedagar här inte”.
Lite slappade vi och åt gott.

Men sedan blev vi rastlösa igen, brukar bli så efter några dagar. Så vi tänkte att vi går vidare mot lilla bält och Bogense verkade ligga en lagom segling bort. Gjorde de säkert också, om det inte varit vinden, 10–14 meter i nosen och två knops motström. Vi kryssade med långa fina kryssben i ett par timmar och insåg tillslut att vi inte kom minsta lilla närmare målet, om inte målet varit vindkraftparken syd om Samsö för då var vi ”spot on” mest hela tiden. Så vi sa, det blir stora bält istället. Så vi vände och fick en kanonläns ner mot stora bält. Vart tar vi vägen? Kalundsborg ser ut att vara åt rätt håll Det var det inte kan jag meddela. Visade sig att det låg in i en fjord sisådär 6 distans. Efter lite testande av bryggor i hamnen hamnade vi långsides längst ut på en flytbrygga. Det här blir bra sa vi. Det var det inte visade det sig. Men å andra sidan fanns inte en plats i hela hamnen som var skyddad i den vinden. Vi fendrade ordentligt och så fick det bli. Vi såg på kyrkor och tittade runt som dom turister som vi trots allt är.

Men efter två nätter av kraftig sjögång så seglade vi vidare. Lämnade en avgnagd vattenslang som tydligen hade gullat med våran stora kulfender. Fullt flöde ut och ingenstans att stänga av. Vi skrev en lapp till hamnkaptenen.  Bära eller brista sa vi och så kämpade vi oss ut mot vågorna i fjorden. Visade sig att det gick som tåget utan motström så vips var vi på rätt kurs ner genom stora bält och mot den höga bron i fjärran. En titt på sjökortet visade att vi skulle kunna gå under bron närmare land och slippa gå under hög delen som inte låg i våran kurs. 18 meter stod det att det skulle vara, jo tjena. Skulle tro att Donsöbron är högre. När vi kom fram till bron kändes det som det saknades 5-6 meter för att vi skulle komma under. Jobbig känsla med en segelbåt kan jag meddela. Så vi tvärvände och tog en extra två timmars tur ut och rundade under hög delen på bron. Och nu är vi här i Nyborg. Ligger tryggt mellan pålar igen i den byiga vinden.

. Det hände en hel del denna veckan men vi har kul mitt i allt strul. Träffar många som är på väg ner mot medelhavet eller kanarie holmarna. Vi träffade ett Norskt par ombord på Mamosa på Anholt och dom dök även upp på Samsö. Ser ut som dom går till lilla bält.
Idag har det varit felsökning av AIS och tvätt (ja vi tvättar när vi kan och måste).

2012

En god jul och ett gott nytt år önskar hela familjen Reckebo till alla som är ute och seglar på de stora haven eller är infrusna vid en brygga eller på land.

Snart är våren och värmen här igen men till dess får vi värma oss med glögg och under en varm god filt.

Läs hela inlägget »

Nu börjar det likna något!

Igår fick vi äntligen tuffat in till Långedrag för att få på targabågen.

Vinden i ryggen och klar himmel så vi var strax där kändes det som.

Efter några timmar kunde alla inblandade enas om två saker.

Bågen passade kanon på båten och att vi lyckats pricka den kallaste, blåsigaste och i största allmänhet j-vligaste dagen hitils denna höst för montering.

Men det var det värt.

Hem var det regn och motvind men glädjen över att äntligen kommit till skott uppvägde allt "sketväder".

Idag plockades den nya selden bommen fram och monterades.

Även den passade som den skulle så nu får jag hissa storseglet igen och se om det behöver sys om något eller om rev punkterna stämmer med den nya bommen.

Läs hela inlägget »
Så såg det ut Så såg det ut

Idag skulle det ske.

Targabågen var klar hos Båtfixaren och planen var att vi skulle samanstråla vid sevice bryggan på Långedrag. Dom med bågen och jag och Simon med båten.

Vi bestämde 11:00 som en bra tid.

Ut till Styrsö, släppa förtöjningarna och vi var iväg.

Eller var vi det?

Motorn jobbade på för "kung och fastlandet" och bakom båten strömmad det på som vanligt, men det hände liksom inget med farten.

Vad göra?

Insåg att i denna farten skulle vi nog kunna hinna till Långedrag 11:00 i morgon, om än precis.

Det blev att ringa till smidesfirman och meddela att vi fick avbryta.

Dom var inte jätte ledsna över detta eftersom det tydligen regnade inne i stan.

Vi var ju på Styrsö så där sken solen som vanligt.

Tillbaka vid bryggan blev det att klä om från båtliv till dykning.

Om jag kände mig vig som ett kassaskåp i morse när jag vaknade kan jag säga att torrdräkt och tuber gjorde mig lika smidig som en gipsad katt.

Men i kom jag med en spackelspade i näven ivrigt påhejad av Simon som fick agera linskötare.

Och tänka sig, jag hittade problemet omgående.

En matta på 10-15 cm med musselodling täckte större delen av undervattens skrovet.

Jag är djupt imponerad att vi över huvud taget hade kommit ur fläcken med alla dessa musslor.

Kan nog konstatera att bottenfärgen jag har på knappast kan klassas som giftig, snarar uppmuntrar till musselodling.

Nåja, 45 minuter senare var det rent och nu tuffade vi på som vi skulle på en provtur.

Bättre lycka nästa vecka när vi gör ett nytt försök att få på targabågen.

Läs hela inlägget »

Så blev det en tur till Varberg även denna sommaren.

Vi tuffade iväg från Styrsö på torsdag morgonen och fick en plattläns ner i kanske lite dåligt med vind.

Men alla andra såg ut att göra någorlunda fög.

Vi misstänker starkt att vi kanske seglar omkring med en alldeles egen odling av havstulpaner och musslor under båten. Jag får dyka under och kolla tänkte jag men just nu är det mycket brännmaneter i vattnet.

Vi la oss på en långsida vid Getteröns gästhamn efter att ha prövat en ledig plats mellan pålar in mot bryggan. Det såg bra ut först men när stäven var vid bryggan så hade aktern inte passerat pålarna för aktern förtöjningarna ännu så det blev att backa ut igen. Har inte riktigt vant mig vid hur lång denna båten är.

På Fredagen cyklade vi på lånade cyklar omkring och prövade olika bageri och glasskiosker.

Det var lugnt bland surfarna i Apelviken eftersom det inte var en vindpust eller våg.

Vi hamnade även på en konstutsällning med stickade möbler och lampor.

En helstickad golvlampa kostade 70 000 :- så det blev ingen affär.

Och sedan kom regnet, hade vi inte beställt men det kom ändå.

Vi försökte vänta ut regnet men cyklade till slut vidare hem till båten.

Det saknas ljus i våran båt, inte sådana som brinner utan det är på tok för mörkt i salongen.

Vi hade funderat på att att sätta in ytterligare luckor i däcket men det känns som om det skulle bli plottrigt.

Nu har vi fått tips om att sätta in prismor i däcket istället. Jag läste för några år sedan i en båttidning om någon som satt in just ett prisma i däcket med god effekt.

Tyvär stod det inte var han hittat den lösningen

Hittade en gammal firma i London som tillverkar flera olika sorters prismor som går att få levererade.

Vi kommer även att måla inredningen vit för att ytterligare få det ljusare.

Det finns med andra ord en plan.

Lördag morgon 7:50 smet vi ut mellan pirarmarna före Stena färjan och gled ut på det nystrukna havet. Ingen större idé att hissa några segel för det blåste inte ett dugg.

Fördelen med ett nystruket hav är att man ser minsta lilla krusning på vattenytan och vi fick se en massa tumlare som simade nära båten. Även sälar x flera dök det upp bland alla fiskeredskap.

Det var en toppen dag på sjön och det var knöfullt i var enda vik med båtar som passade på att vara ute i det fina vädret.

Vid 15:00 gled vi in på våran plats på Bratten. 37,3 distans var det hem visade det sig.

Läs hela inlägget »

Vi hade diskuterat var vi skulle till härnäst under måndagen antingen skulle det bli Skagen eller också funderade vi på att segla hem. Vinden som skulle blåsa skulle fungerade för båda riktningarna.

Men vi hade fått tag i en Expressen som basunerade ut att dett väntades väder från både England och Ryssland som tänkte samanstråla över Sverige under veckoslutet och ingen vågade sia om det var bra eller katastrof. Vi målade genast fan på väggen och kände att vi seglar nog hem då.

Det skulle bli snudd på plattläns hem och 8-11 meter, en regnby mitt på dagen men annars sol å moln. Borde fungera tänkte vi och ställde klockan på väckning 6:30.

7:45 på tisdagen puttrade vi ut från hamnen och satte segel i vinden och vågorna, gick väl sådär.

Maststeg är toppen när man skall fixa något i masten men de har en förmåga att dra till sig tampar i allmänhet och storfallet i synnerhet. men vi trasslade ut allt tillslut och kom iväg.

Vi gjorde bra fart förbi Laesö men de mörka molnen började så sakta komma ikapp oss så vi tog en fika och tog in genuan. Vinden ökade och regnet blåste över oss, vågorna skiftade i höjd när vi kom in över sandbankarna öster om Laesö men allt verkade lugnt. Vi låg mellan 6-7 knop utför vågorna.

Mitt i allt gippade vi något okontrollerat utför en våg och slog av en av bardunerna i bara farten, jag satt väl och hästesov och preventer lina hade jag inte haft en tanke på.

Lite stukade bytte vi till bara genua och lät motorn gå som backup.

Det rullade något mer men nu var vi trötta på vinden som inte kunde bestämma sig.

Vi surfade nu fram över vågorna och gjorde som mest 8,2 knop ner för vågorna som i höjd med trubaduren låg på 2,5 meter.

Vi svängde in på bensinstationen på Styrsö tången vid 16:10 och sa full tank tack.

"Ni får inte sån service här" sa våran Simon som jobbade.

Glada puttrade vi vidare till våran plats på Bratten.

Det tog oss 7.5 timmar att avverka de 43.2 distansminuterna som det var mellan Saeby och Styrsö så det blev ett snitt på 5.7 knop i snitt. Kanon!

Våran "att göra" lista har blivit mycket längre efter denna resan men vi är väldigt nöjda över hur båten beter sig när det brallar i lite.

Det var helt klart ett bra beslut att segla en testsväng för att se vad som behöver fixas och sedan komma hem och i lugn och ro åtgärda problemen.

Vi hörde om andra som fixat med båten i flera veckor i början av semestern och sedan stressade ut en vecka på slutet för att få seglat lite innan semestern var slut.

Läs hela inlägget »

Nu har vi äntligen varit i Saeby.

Kanske ingen stor bedrift men det var målet för denna första test av den nya båten.

Efter att ha väckt våra båtgrannar som låg på utsidan om oss så puttrade vi iväg från Laesö vid 8:30 och fick en lugn och fin tur till fastlandet och Saeby. Det visade sig att dom byggt om hamnen (Visste ju inte vi först eftersom vi aldrig hade varit där tidigare) med pålar för akterförtöjningarna istället för att man låg packade i bredd ut från kajen.

Vi tackade åter igen våran lyckliga stjärna att jag dök under båten och tog bort flera kilo havstulpaner på propellern och rodret så båten svängde som den skulle bland alla norska dyrgripar som låg förtöjda runt om oss. Där fattas inga pengar.

Hela hamnen var valdigt fräsh och det var noll och ingen kö till toa och dusch som dessutom var gratis.

Det var lite eftersesongs känsla över hela hamnen, vet inte om de flesta har slut på semestern eller om det beror på att många vill sitta hemma och se på OS på tv.

Det är mycket norrmän och danskar (men vi är ju i danmark) som ligger här men inte så mycket svenskar

Fisk resturanger finns det 13 på dussinet i denna hamnen så vi var inte sämre än att vi botaniserade lite bland vad som fanns att erbjuda.

Danskarna har föresten en kul syn på det här med alkohol.

Var och varannan butik sålde vin, öl och sprit. Spelade ingen roll vad de förövrigt sålde i butiken så gick det tydligen att kombinera med alkohol.

I den lokala sportfiskebutiken provsmakade vi flera olika viner på bag in box medan vi stod i kön till kassan. Det var bara att fylla på från de olika boxarna i små plastglas som stod där, självservering.

Hade det varit längre kö hade man säkert kunnat bli på örat om man inte passat sig.

På kvällen stod det en kille ute på piren och tog i för kung å fastlandet på en trumpet och signalerade med ett tapto att det klockan var 21:00 och att det kunde vara bra om vi halade flaggorna på våra båtar, och visst gjorde vi det. Norrmannen i båten bredvid var inte riktigt på banan med detta men såg vad som hände i resten av hamnen och formligen kastade sig ut på däck på sin båt  och fick ner flaggan.

Trumpetaren brände av några låtar till innan han avslutade med den Danska nationalsången och det blev allsång i hamnen från alla danska båtar.

Läsö!

Vilket kaos!

Vi kom i Onsdags eftermiddag vid 4.a tiden och det var redan knö fullt.

En norrman på någon slags surfbräda som han stog upp och paddlade på mötte upp i inloppet och gjorde sitt bästa för att lura bort oss till en annan del av hamnen långt från den brygga han låg vid där han inte tyckte det fanns plats för en till. Efter ett snurr i hamnen så hamnade vi till slut som 7.e båt mitt i efter att nästan gjort en H-båt av en Maxi 909a. 11 ton är trots allt några kilo och det krävs lite större båtar att ligga mot. ( Vi ligger mitt i bilden med aktern hitåt)

På torsdagen passade vi på att flytta om i leden och snek till oss en tredje från bryggan. Klart bättre.

Sedan gick vi på kantarell letar expedition till vad vi efter förra året kände som säkra marker, trodde vi ja.

Det har tydligen inte regnat på ett tag så det var snus torrt i mossan = ingen svamp.

Efter några timmars solande och badande (vissa av oss) så angrep vi svamp problemet igen, och se nu gick det bättre. Vi fick ihop så det räckte till en god middag på kvällen med smörstekta kantareller, smörstekta sparris potatis och grillad ingefärs och honungs marinerad fläskfilé.

Fredagen bjöd på en lugn start i väntan på att båten innanför oss skulle komma iväg så vi låg på en god 2.a från bryggan på utsidan en Nauitcat 44a. Stadigt och bra. Samtidigt passade hela hamnen på att lämna. Det ser nästan öde ut nu. Troligen är semestern slut för många nu.

Vi tog en cykeltur över ön i hopp om att bränna de winerbröd som hittils har konsumerats, men på andra sidan ön i Västerby hittade vi ett bageri så det blev ogjort arbete. Vi hittade även en resturang som serverade god pizza och frikadeller så där blev det pause.

Förra året hittade vi en trevlig strand på väst sidan av Läsö, så där hamnade vi även i år. Kritvit sand och lång grundt och härligt bad.

Idag Lördag har vi varit på besök i en annan båt för att få tips och ideér.

Det började med att vi på väg från toan mötte Lars Havstad och efter en timma kom hela den seglande delen av fam. Havstad på besök till våran båt för en inspektion och kaffe med "gaffeltruckar".

Sedan var inte vi sämre än att vi återgäldade besöket och inspekterade deras båt.

Dom låg vid en slip med en 46 fots Bavaria bakom sig som blockerad utfarten.

När klockan var 12:58 kom den Norske Göteborgaren på Bavarian lite försynt fram och frågade om var det inte så att jag skulle flytta min båt 13:00 eftersom ni skulle gå? Så det blev ett snabbt hopplock och så kom dom iväg.

Nu sitter vi i ruffen och regnet öser ner utanför.

Som gjort för matlagning och bokläsande idag.

I morgon går vi troligen vidare mot Säby.

Läs hela inlägget »

Idag var jag nere hos Mats på Bommens skeppshandel och hämtade våra nya räddningsvästar.

Efter mycket funderande blev det varsin Spinlock Deckvest 5D 275N Hammar.

Skall vara bland det bättre som går att få fram och priset blev en bra bit under vad dom stora butikerna kan ge.

Känner att när det gäller säkerhets prylar vill jag ha det bästa.

Tog med två kit för att kunna ladda om västarna vid behov.

Läs hela inlägget »

Ibland får man svar som får en att bli alldeles tyst.

Ryktet har gott på Styrsö och de flesta vet att vi planerar för en jorden runt segling.

Många kommer fram och pratar och tycker att det låter toppen och även att de hade själva viljat kunna kasta loss och segla iväg.

Många trevliga tips och idéer kommer upp under diskutionerna.

Och så helt plötsligt dyker det upp någon som man inte alls känner som säger: "Ni kommer aldrig att komma iväg, det kommer aldrig att fungera".

Vad svarar man på de?

Jag bara gapskrattade och gick vidare.

Otroligt att det finns så negativa personer, eller är han realistisk.

Skulle inte tro det :D

Etiketter: funderingar

Idag är det matlagning som står på agendan.

Simon tar studenten i morgon så då blir det fullt hus här.

Sedan kan seglings äventyren med den nya båten starta.

Skall bli kul att se hur den seglar.

Etiketter: förberedelser

Hur många gånger behöver man klättra upp i en mast för att stta fast EN Windex?

Svaret är tre.

Första gången för att se vad som behövs för montaget.

Andra gången är allt med upp i masten och monteringen kan starta.

Tredje gången för att även kunna montera de delar som tappats från masttoppen.

Resultatet blev dok helt i enlighet med planen.

Etiketter: förberedelser

Då är hemsidan igång och hoppar.

Här kommer framtida renovering att desikeras.

Läs hela inlägget »

Peket på och det blev fint