Resan med stort R

Hur planerar man för en jordenrunt segling på 3-5 år eller längre?

Vilken väg skall man ta?

Vad är viktigt att ha med sig?

Hur mycket pengar går det åt inför och under ett varv runt jorden med båt?

Renoveringen av båten och utrustning.

Det är målet att kunna spegla här.

Denna resa startade nog i slutet av juli 1990 när jag efter ett års resande jorden runt med flyg yttrade att "Nästa gång seglar vi jorden runt".

Efter att ha gått från en plywood båt på 5 meter till det fatala priset av 5000 :- till en Långedrag 40 via en Misil II, en Compis 28 och en Sweden yacht 34 känner vi nog att det är dax för att kasta loss och göra varvet.

Hundested till Nyborg

Bryggan på Samsö Bryggan på Samsö

Midsommarafton
Vi ligger i Nyborg på Fyn, dit vi seglade igår.
Vi kom närmast från Kalundsborg.
Det har varit lite strul med våran AIS sedan vi passerade Skaellands rev på väg från Hundested till Ballen på Samsö. På Marine traffic ser det ut som vi har stått på grund i en vecka nu. Väldigt underligt helt klart. Vad som hände där är en stor fråga för efter det vill den inte sända våran position utan blinkar ilsket gult och lyser blått (för dom som inte kan Graphene CTRX AIS er kan jag meddela, det är inte bra).

Nåväl, till Samsö kom vi ändå i blandad vind och motorgång. Vi har varit där förut så vi visste var vi skulle lägga till och fick en kanonplats långsides. Dagen efter vidtog stora tvättaredagen och maskinerna gick varma, mest torktumlaren. Projektet med att få ordning på fågelboet (lagom för en havsörn) av kablar i el centralen startade och efter två dagar såg det mycket bättre ut. Nu är allt draget i kabelkanaler med ordentliga matarkablar fram. Det blev i huvudsak mekar dagar, Kari körde symaskin så nu har vi skydd på våra reservdunkar och utombordaren ser glad ut igen. Inga ”slappedagar här inte”.
Lite slappade vi och åt gott.

Men sedan blev vi rastlösa igen, brukar bli så efter några dagar. Så vi tänkte att vi går vidare mot lilla bält och Bogense verkade ligga en lagom segling bort. Gjorde de säkert också, om det inte varit vinden, 10–14 meter i nosen och två knops motström. Vi kryssade med långa fina kryssben i ett par timmar och insåg tillslut att vi inte kom minsta lilla närmare målet, om inte målet varit vindkraftparken syd om Samsö för då var vi ”spot on” mest hela tiden. Så vi sa, det blir stora bält istället. Så vi vände och fick en kanonläns ner mot stora bält. Vart tar vi vägen? Kalundsborg ser ut att vara åt rätt håll Det var det inte kan jag meddela. Visade sig att det låg in i en fjord sisådär 6 distans. Efter lite testande av bryggor i hamnen hamnade vi långsides längst ut på en flytbrygga. Det här blir bra sa vi. Det var det inte visade det sig. Men å andra sidan fanns inte en plats i hela hamnen som var skyddad i den vinden. Vi fendrade ordentligt och så fick det bli. Vi såg på kyrkor och tittade runt som dom turister som vi trots allt är.

Men efter två nätter av kraftig sjögång så seglade vi vidare. Lämnade en avgnagd vattenslang som tydligen hade gullat med våran stora kulfender. Fullt flöde ut och ingenstans att stänga av. Vi skrev en lapp till hamnkaptenen.  Bära eller brista sa vi och så kämpade vi oss ut mot vågorna i fjorden. Visade sig att det gick som tåget utan motström så vips var vi på rätt kurs ner genom stora bält och mot den höga bron i fjärran. En titt på sjökortet visade att vi skulle kunna gå under bron närmare land och slippa gå under hög delen som inte låg i våran kurs. 18 meter stod det att det skulle vara, jo tjena. Skulle tro att Donsöbron är högre. När vi kom fram till bron kändes det som det saknades 5-6 meter för att vi skulle komma under. Jobbig känsla med en segelbåt kan jag meddela. Så vi tvärvände och tog en extra två timmars tur ut och rundade under hög delen på bron. Och nu är vi här i Nyborg. Ligger tryggt mellan pålar igen i den byiga vinden.

. Det hände en hel del denna veckan men vi har kul mitt i allt strul. Träffar många som är på väg ner mot medelhavet eller kanarie holmarna. Vi träffade ett Norskt par ombord på Mamosa på Anholt och dom dök även upp på Samsö. Ser ut som dom går till lilla bält.
Idag har det varit felsökning av AIS och tvätt (ja vi tvättar när vi kan och måste).

2013

Det märks att semestrarna inte startat riktigt ännu, och speciellt på Laesö.
Det var inga större problem att få en toppen plats vid bryggan i Österby eftersom en motorbåt gick precis när vi kom in i hamnen.
Kvällen avslutades med en riktig gourmet middag på bryggan. Grillspett, två olika pastarätter som vi hade rester kvar av, potatissallad och på toppen av detta en halv pizza som även den blivit kvar sedan tidigare hamnar. Allt detta tillagat eller värmt över våran nya grill som inte kommit till användning innan under resan pga. vädret. Kunde inte bli bättre och nu fick vi även lite plats i kylboxen. Samt lite gott att dricka därtill.
I vanlig ordning hyrde vi varsin cykel nästa dag och trampade bort till saltsylderiet, som alla talar om, på andra sidan ön. Av någon anledning så hade det inte blivit av att vi varit där förut. En glad Dansk berättade historien om hur dom en gång i tiden började utvinna salt ur grundvattnet. Normalt brukar vi förstå Danska språket någorlunda men här var man borta redan efter någon minut, lite förstod vi och efter att efteråt ha diskuterat och samanfattat våra olika delar så klarnade bilden lite mer vad han berättat.
På vägen hem hittade vi en garntillverkare med egna får, Laesö Uldstue, så det blev att handla garn till en ny tröja.
Tanken var att vi skulle besöka våra kantarell platser men det satte regnet stopp för, det var bara att trampa på i full fart tillbaka till båten för att torka kläder och läsa bok.

Nästa dag när vi seglade hemåt mot Bratten igen kunde vi konstatera att årets mål var uppnådda; Norge och nattsegling till Skagen. Frågan var om Kari tyckte att det var Ok och det var det!

Läs hela inlägget »

Vid 7 tiden på morgonen rundade vi piren i Skagen efter 16 timmar från Kragerö i Norge. Enligt våran gps ca 85 distans men loggen pekade på 94. Så känslan att vi hade lite motströmt ett tag stämde väl.
I hamnen låg båtarna 6-7 i varje led men av en tillfällighet hade en hel rad lämnat så vi fick en plats ända inne vid kajen.
Snacka om flyt.
Sedan blev det dax för sängen och när hamnvakten knackade på vid 12 blev det frukost.
Det var nog tjugo år sedan jag var i Skagen senast med båt, mycket var sig likt t.ex. vädret (regnet hängde i luften). Det blev en shoping runda på byn för att få ett efterlängtat danskt winerbröd till kaffet, men även svenska sjömanskyrkan fick ett besök.
Det blev tidigt i säng och en god natts sömn.

När vi skulle gå morgonen därpå var vi 3 båtar av 6 i raden som skulle iväg. Tysken på våran utsida var vidtalad kvällen innan och även han skulle söderöver. Ett par båtar ut låg en Amerikansk Hallberg-Rassy 48.a med ett pensionerat par som bott och seglat i 6 år runt om i världen med sin båt. Mycket trevliga. Även dom hade vi pratat med och bestämt att vi går ca 9:00 och dom sa att "då går vi med".
När klockan var slagen var vi beredda och klara men det visade sig att Amerikanaren inte riktigt visste hur etiketten var när man kontaktar och meddelar båtarna på utsidan (helst kvällen innan) om att man skall gå.
Så de två Norska båtarna längst ut fick ett hastigt uppvaknande och släppte förtöjningarna.
Sen började cirkusen, det visade sig att även om man äger och seglar en HR 48.a i 6 år så garanterar det inte att man kan hantera den, och så var det tyvärr i detta fallet.
Vinden låg i från sidan men han hade bogpropeller så det borde inte varit några problem.
Så efter 5 minuters trixande satt han med en annan båts ankarlina bakom rodret i samma stund som han trodde sig kunna komma ut. Full gas hjälpte inte i detta läge utan gjorde att tampen satt stenhårt i mellan rodret och skäddan. Så det var bara att förtöja igen. Amerikanaren gick till hamnkontoret för att ragga en dykare, men se det var inte att uppbringa förrän tidigast vid 12 tiden.
I detta läget erbjöd jag mig att att ta fram mina dykgrejer (vilket min fru redan hade räknat ut skulle ske) och lösa problemet. På med utrustningen och hoppa i sjön. Sedan vidtog ett kapande och skarvande av ankerlinor på 4 meters djup, tampbiten som satt i kläm på båten fick sitta kvar eftersom den inte gick att rubba och inte hade någon inverkan på rodret. Sedan var dom snabbt iväg ut ur hamnen och vi andra kunde så sakterliga komma iväg någon timme försenade. Den tyske ensamseglaren på utsidan oss erkände i ett svagt ögonblick till Kari att han var lite nervös när det blev hans tur att kasta loss, men efter några tips och råd från den kvinnliga befälhavaren på våran båt gick det som smort.
Även vi kom ut och satte segel i vinden som var lite kraftigare än vi trodde, men fick en trevlig segling ner till Laesö.

Läs hela inlägget »

Vi gav oss iväg från Stavern på morgonkulan efter att först ha knackat på hos grannbåten och undrat om de bara ville ha akterförtöjning eller om de vill ha hjälp att förtöja även i fören? Det ville de! Vi låg på moloen som det hette i Havneguiden och där skumpade det en del så deras förtöjning hade lossnat.
Vi tankade en skvätt och räknade sedan ut att båten drar ca 3 liter diesel/timma vid motorgång. Det är bra att veta så att vi inte blir utan drivmedel igen vid något mer opassande tillfälle. Att det tog slut på första dagen gjorde ju bara att vi fixa kryssa oss tillbaka till Bratten och lägga till utan motor och skjuta upp avresan till nästa dag....

Vi siktade mot Jomfruland men med gammal sjö och lite väl skumpande styrde vi in mot fastlandet istället. Det blev Kragerö med en väldigt fin hamn. När vi skulle lägga till reste sig en man för att hjälpa till men han satte sig igen varvid han konstaterade -Det är ungdomar de klarar det snyggt själva! Javisst gjorde vi det men jag är nog äldre än vad han är!!!

Här stannade vi två nätter och njöt av tillvaron fastän den ena dagen var väldigt regnig. Vi hittade även en "riktig" sportaffär där personalen gjorde ett besäk ute på sitt vinterlager och fiskade fram varma raggsockar och vantar till en i besättningen som hade inbillat sig att det var sommar och att det säkert inte behövdes mössa och vantar på denna resa( inga namn nämnda men han bar lånad rosa mössa och rosa pannband vid segling). Här bestämde vi också att det var lika bra att segla mot Skagen eftersom det var en lucka i vädersituationen som siade om bra vindar mot Danmark. Vi lämnade Kragerö vid tretiden på eftermiddagen och seglade på bra mot broderlandet. Det var bra vind och distanserna plockade på, vi gjorde 7 knop. Hustrun styrde en del av tiden och solen sänkte sig sakta i horisonten. När det var mörkt började det friska i och vi rusade fram i natten, alldeles för fort för det var tufft att styra och vi skulle komma fram för tidigt. Så det var till att krypa fram till masten och reva, först ett rev och sedan ett till och att dra in på genuan. Det gick fortfarande undan men hur mycket det blåste har vi ingen aning om men troligen en hel del! Och vågorna såg man ju inte så det var bara att hänga i. Mellan halv tolv till halv fem såg vi ingen sol, ingen måne men inte heller helt becksvart. Vi hade hoppats på en måne men men det blir sällan som man tänkt sig. Vi såg fiskebåtars laternor och upplysta färjor, så vi var inte ensamna där ute.

Staverns hamn Staverns hamn

Nästa hamn efter en fin segling blev Stavern. På väg in där bjöd NAF på underhållning med helikopterövning. Det var sjöräddningens hemmahamn där all utbildning sker.
Vi tog oss en promenad i omgivningarna och tittade på konstutställningar och bunkrade mat. De har även ett pol (vinmonopol) sa hamnvärdinnan glatt, men de stängde redan kl 17.
Vi var inte den enda svenska båten i hamnen för en gångs skull.

Läs hela inlägget »

Vi kom iväg i någorlunda tid och satte kurs mot vårat grannland Norge.
Satt och funderade på väg för enligt sjökortet var det ett myller av stenar och grund i våran väg så det kunde bli lite trixande och navigering av den högre skolan.
En lite nogrannare studie av sjökortet visade dock att de flesta av dessa hinder låg på ca 30-100 meters djup, och det är klart att om det är 200-300 meter vatten bredvid så visas även dessa grund på kortet.
Bara att stå på över visade det sig.
Vi hade siktat in oss på en hamn som heter Verdens ende men Hamnguiden varnade för att det kunde bli problem vid nordliga vindar, kraftiga sådana väntades nästa dag,  med att ligga förtöjd där så vi tog oss ett par distans in till något som hette Havna. Det såg ut att vara en liten lagom hamn enligt bilden i Hamnguiden och där skulle tydligen finnas ett litet hotell och även mat.
Ja nog fanns det ett hotell alltid, bryggan tillhörde ett kusthotell av lyxmodell med tillhörande insatslägenheter och bungalowby.
Vi räknade snabbt ihop flera hunda miljoner värde i båtar på bryggan. Tur att inte backslaget hängde sig eller något annat strul. "Sikta på nått billigt", visst. Blir inte lätt.
Men allt gick som det skulle. Sedan stod vi för dagens samtalsämne bland åskådarna i hamnen när jag med ett måttband i näven klättrade upp i masten och äntligen fick mätt hur högt masten sticker efter lite pirr vid passagen i Kungshamn.

Utsikten från resturangen vi Verdens ende
Menyn Menyn

Dagen därpå kom oväder med dagsregn och nordliga vindar. Då tog vi på oss regnställ och vandrade till Verdens Ende genom skogen. Så vackert det var där och att ligga där vid brygga hade ju gått bra även i nordliga vindar. Vi besökte restaurangen på toppen som serverade god fisksoppa och räkmacka. Vi hade tänkt oss fiskekarbonader men de var inte färdiga så då hade vi fått vänta lång tid sa kyparen. Ok sa vi, vi väntar. Näe det tar verkligen lång tid sa han, så han anbefallde oss att avstå.
Tillbaka till Havna hade deras lyxkolonialaffär öppnat och vi fick oss gott kaffe och bulle med florsocker och kokos. Sedan kunde vi med gott samvete slappa resten av dagen och läsa.

Läs hela inlägget »

Det blev en dag med fortsatt plattläns och många "O" och "OJ" vad vackert här är.
Kusten och öarna här är helt annorlunda än vad vi är vana vid nere i Göteborg.
Bohus graniten lyser nästan och vi seglade förbi en del gamla stenbrott.
Väl ute på Kosterfjorden bralla det i men båten seglade helt utan problem och fram på eftermiddagen var vi i Strömstad. Där var det trångt med Norska dagturister som var på shoppingtur, men efter lite fixande och trixande hade vi en plats vid bryggan som vi var nöjda med.
Norska sjökort inhandlades efttersom vi inte kom till skott med det innan resan, även pocketböcker bunkrade vi upp med inför vistelsen i främmande land.

Bron över Soten kanalen Bron över Soten kanalen

"Titta här kommer solen och vinden åt rätt håll desutom, det här blir toppen" konstaterade vi när vi vaknade på morgonen.

Snabb frukost och vi var iväg norröver med en fin plattläns förbi Kornö.

När vi passerade bron mellan Kungshamn och Smögen började jag fundera på hur hög våran mast egentligen är för det såg ut att vara hårfint att vi kom under. Där skall vara 26 m segelfri höjd och vi borde inte vara mer än 18 meter. Och under kom vi.
Sotenkanalen blev en kul upplevelse eftersom vi inte har varit högre en Väjern vid  tidigare seglatser. Det var vi och en Tysk båt som gick kanalen, annars var det bara Norska motorbåtar på väg söderöver, som vi mötte.
Det var inga problem att hitta en plats i Fjällbacka och strax var vi förtöjda.
Man slås även här över vad glada och utvilade alla hamnvakter är såhär i början av sommar säsongen. Vi gick en liten stig som skulle vara utmärkt runt berget för att se Djävuls klyftan som dom red på hästar igenom i Ronja rövardotter.
Kan inte varit lätt att baxa upp hästarna dit och sedan få dom att gallopera igenom klyftan.
Men vackert var det på utsikten ovanför klyftan.

Läs hela inlägget »

Från Skärhamn var det en lagom tur upp till norra hamnen i Lysekil. Våran plan var att det kanske var lugnare där än i den vanliga gästhamnen. Ser ut som vi hade tänkt rätt.
Nu var ju vädret inte på topp så det kylde nog ner det värsta midsommar festandet i Lysekil. Vi fick tag på sill, gräslök, potatis och jordgubbar och njöt av en fin midsommar måltid.
På midsommar dagen invaderade halva Värmland (kändes så) Lysekil för crusing som pågick till sent på natten. Många fina bilar passerade förbi norra hamnen som låg på en slinga runt Lysekil som alla körde i flera varv.
Även polisen var där och kontrollerade de bilar som visade tveksam konstruktion och säkerhet, dom hade att göra kan man säga eftersom vissa bilar var väl skabbiga.

Åstol Åstol

Med fulllastad båt och nu även fulltankad (Nu vet jag hur man på snabbast sätt luftar bränslesystemet på en Perkins motor) bar det iväg mot Bohuslän och första stoppet, Skärhamn.
Vis av tidigare år så ringde vi  hamnvärden och kollade om det fanns plats i gästhamnen. Det trodde dom nog att det skulle hitta sa dom.
Och mycket riktigt så väntade en helt tom brygga på oss när vi kom fram.
Säsongen har inte startat än fick vi reda på, den kalla våren har tydligen satt sina spår.
Men vad gör det? Som alltid i Skärhamn sken solen varmt på oss och fi fick en fin kvälls promenad i ett snudd på öde Skärhamn.

Sightseing i Skärhamn
Före städningen Före städningen

Nu är vi någorlunda ikapp med att röja i båten efter att någon brutit sig in och röjt runt i alla skåp och lådor.
Ser ut som om det mesta är kvar förutom min seglar jacka och danska pengar.
Vi försöker nog komma iväg mot Norge så smått på Tisdag.

Läs hela inlägget »
Vindgeneratorn på plats Vindgeneratorn på plats

Nu är den på plats!

Idag blev kabeldragningen och monteringen av alla laddnings regulatorer klar.

Så då blev det klättring i targabågen balanserande med en vindgenerator i blåsten.

Men nu är det gjort.

Passar kanon.

Nu väntar vi bara på en ny laddare/inverter från Victron som ersättning för den som blev fellevererad för mer än ett år sedan. Den borde komma i veckan.

Målningen går vidare inne i båten.

Helt klart ljusare nu.

En strykning till och det är klart och storstädning av båten kan ta vid.

27/5 har vi bokat lyft av båten, blir första gången vi tar upp den sedan vi köpte den.

Laddnings elektroniken Laddnings elektroniken

Idag har vi jobbat hårt.

Jag har jobbat vidare med batteri lådan så att vi äntligen kan få i de nya batterierna och koppla in alla laddare, solpaneler och generatorer som ligger i vårat föråd och väntar.

Så har bra blev kopplingen för vindgeneratorn och solfångarna.

Känner mig jätte nöjd.

Eller är den det?

I sittbrunnen värmer kaffe och sol.

Men uppe i masten var det isande kallt och blåsigt, vad jag nu skulle upp där och göra.

Fick hängt upp det nya stackpacket på bommen och "knôt" i storseglet, blev kalasbra.

Till heljen kommer de nya förtöjnings bommarna i på nen nybräddade båtplatsen och sedan är sesången igång.

Nu saknas det bara lite värme i luften, eller rättare sagt mycket värme.

Värmer oss med reseberättelser från Mary af rövarhamns pågående resa och längtar iväg på långsegling

Läs hela inlägget »

Och där var vårens första båtmässa avklarad.

Så många intressanta saker men så lite pengar.

Det blev in å ut i de intressantaste båtarna (läs segelbåtarna).

Vi fick lite nya ideér och tror att vi kommit fram till en någorlunda plan hur vi skall bygga om.

Så mycket handlat blev det väl inte men två hamnguider över Danmark och Norge blev det.

Våran plan är att få prövat en sväng upp till Norska sörlandet under semestern.

Funderar på en ny motor framöver och fasnade i Vetus monter en bra stund.

Hade inte varit helt fel med att byta "skördetröske motorn" mot något nytt.

I Watskis monter kunde man klappa till med en stor klubba och vinna ett presentkort på upp till 50% rabatt på en produkt på på hemsidan. Missade lite men 40% blev det så nu får vi se vad det blir.

det står mellan en bogpropeller eller ett ankarspel. Vi får se.

Nu kan våren börja

Läs hela inlägget »

Peket på och det blev fint