Resan med stort R

Hur planerar man för en jordenrunt segling på 3-5 år eller längre?

Vilken väg skall man ta?

Vad är viktigt att ha med sig?

Hur mycket pengar går det åt inför och under ett varv runt jorden med båt?

Renoveringen av båten och utrustning.

Det är målet att kunna spegla här.

Denna resa startade nog i slutet av juli 1990 när jag efter ett års resande jorden runt med flyg yttrade att "Nästa gång seglar vi jorden runt".

Efter att ha gått från en plywood båt på 5 meter till det fatala priset av 5000 :- till en Långedrag 40 via en Misil II, en Compis 28 och en Sweden yacht 34 känner vi nog att det är dax för att kasta loss och göra varvet.

Hundested till Nyborg

Bryggan på Samsö Bryggan på Samsö

Midsommarafton
Vi ligger i Nyborg på Fyn, dit vi seglade igår.
Vi kom närmast från Kalundsborg.
Det har varit lite strul med våran AIS sedan vi passerade Skaellands rev på väg från Hundested till Ballen på Samsö. På Marine traffic ser det ut som vi har stått på grund i en vecka nu. Väldigt underligt helt klart. Vad som hände där är en stor fråga för efter det vill den inte sända våran position utan blinkar ilsket gult och lyser blått (för dom som inte kan Graphene CTRX AIS er kan jag meddela, det är inte bra).

Nåväl, till Samsö kom vi ändå i blandad vind och motorgång. Vi har varit där förut så vi visste var vi skulle lägga till och fick en kanonplats långsides. Dagen efter vidtog stora tvättaredagen och maskinerna gick varma, mest torktumlaren. Projektet med att få ordning på fågelboet (lagom för en havsörn) av kablar i el centralen startade och efter två dagar såg det mycket bättre ut. Nu är allt draget i kabelkanaler med ordentliga matarkablar fram. Det blev i huvudsak mekar dagar, Kari körde symaskin så nu har vi skydd på våra reservdunkar och utombordaren ser glad ut igen. Inga ”slappedagar här inte”.
Lite slappade vi och åt gott.

Men sedan blev vi rastlösa igen, brukar bli så efter några dagar. Så vi tänkte att vi går vidare mot lilla bält och Bogense verkade ligga en lagom segling bort. Gjorde de säkert också, om det inte varit vinden, 10–14 meter i nosen och två knops motström. Vi kryssade med långa fina kryssben i ett par timmar och insåg tillslut att vi inte kom minsta lilla närmare målet, om inte målet varit vindkraftparken syd om Samsö för då var vi ”spot on” mest hela tiden. Så vi sa, det blir stora bält istället. Så vi vände och fick en kanonläns ner mot stora bält. Vart tar vi vägen? Kalundsborg ser ut att vara åt rätt håll Det var det inte kan jag meddela. Visade sig att det låg in i en fjord sisådär 6 distans. Efter lite testande av bryggor i hamnen hamnade vi långsides längst ut på en flytbrygga. Det här blir bra sa vi. Det var det inte visade det sig. Men å andra sidan fanns inte en plats i hela hamnen som var skyddad i den vinden. Vi fendrade ordentligt och så fick det bli. Vi såg på kyrkor och tittade runt som dom turister som vi trots allt är.

Men efter två nätter av kraftig sjögång så seglade vi vidare. Lämnade en avgnagd vattenslang som tydligen hade gullat med våran stora kulfender. Fullt flöde ut och ingenstans att stänga av. Vi skrev en lapp till hamnkaptenen.  Bära eller brista sa vi och så kämpade vi oss ut mot vågorna i fjorden. Visade sig att det gick som tåget utan motström så vips var vi på rätt kurs ner genom stora bält och mot den höga bron i fjärran. En titt på sjökortet visade att vi skulle kunna gå under bron närmare land och slippa gå under hög delen som inte låg i våran kurs. 18 meter stod det att det skulle vara, jo tjena. Skulle tro att Donsöbron är högre. När vi kom fram till bron kändes det som det saknades 5-6 meter för att vi skulle komma under. Jobbig känsla med en segelbåt kan jag meddela. Så vi tvärvände och tog en extra två timmars tur ut och rundade under hög delen på bron. Och nu är vi här i Nyborg. Ligger tryggt mellan pålar igen i den byiga vinden.

. Det hände en hel del denna veckan men vi har kul mitt i allt strul. Träffar många som är på väg ner mot medelhavet eller kanarie holmarna. Vi träffade ett Norskt par ombord på Mamosa på Anholt och dom dök även upp på Samsö. Ser ut som dom går till lilla bält.
Idag har det varit felsökning av AIS och tvätt (ja vi tvättar när vi kan och måste).

2014

Efter en blåsig natt gled vi ur hamnen vid sju och tog sikte mot Kullens fyr.
Det visade sig att när vi väl kom ur hamnen så blåste det inte så mycket som det kändes tidigare när vi låg förtöjda vid bryggan.
Det blåste ändå en del, över 20 sekundmeter som mest i ett av regnovädren som vi seglade igenom men båten uppförde sig alldeles utmärkt.
Efter 11 timmar hade vi avverkat de 58 distansen till Varberg och det kändes välbekant att lägga till på Getteröns båthamn i lä bakom pirarmarna.
Det blev två dagar med familjebesök, hotell frukost och cyckeltur in till Centrum mellan regnskurarna. För det märks att vädret börjar bli kallare nu, det är inte samma värme som när vi gav oss iväg för 17 dagar sedan. Nu är det bara de sista 38 distansen hem till Styrsö kvar och dom klämmer vi i morgon.

Läs hela inlägget »

Nästa morgon sken solen igen och vinden var något mildare i styrka. Vi kom iväg utan problem via dieselpumpen mot Höganäs.
Vi hade en fin halvvind och de 28 distansminuterna var avklarade redan vid 14:00. Över öresund blåste det upp ordentligt och gästhamnen var inte direkt skyddad mot sydväst vinden så det blev en tuff tillägning med ett stukat mantåg som resultat, borde gå att bocka tillbaka igen.
Det kändes som att det inte var mycket folk ute eller så hade hela Höganäs tagit siesta för lite öde var det i hamnen och uppe i centrum när vi gick runt, men det var ju å andra sidan söndag.
Det blev båtvård och tömmande av grå vatten ur kölsvinet istället, 80 nya liter dieselblandat vatten förpassades till miljöstationen och ett nytt gäng blöjor för att torka ur det värsta. Var vattnet kommer från är fortfarande en gåta men jag misstänker att dieseln kommer från någon slang koppling i samband med tankning. Vi har som tur var beställt nya slangar och överfyllningsskydd som ligger och väntar hos VIKING YACHT när vi kommer hem. Tråkigt arbete nu att hålla torrt.
Nästa dag hittade vi till ICA och fick handlat våran mjölk till kaffet igen och sedan gav vi oss ut på jakt efter något trevligt ställe att luncha på.
Vi gick å vi gick men det såg inte helt lätt ut att hitta något öppet ställe utan hamnade tillslut vid porten till Höganäs fabriksområde. Tänkte att vi går väl tillbaka igen då, men då såg vi en liten skylt med något om en outlett med lergods men även en saluhall. Vi tänkte att vi köper pickninick mat om det finns och hittar något i lä att sitta. Sagt och gjort vi stegade dit och hittade en liten saluhall med lokalproducerade saker men även ett litet kafé. Men då äter vi här istället tänkte vi, men inte då.
Vi hittade en liten skylt om att det fanns en resturang på övervåningen så vi gick upp och litade men det såg lite öde ut bland kontoren som låg dar. Så passerade vi igenom en dörr och hamnade i en gammal industrilokal på flera hundra kvadratmeter med en fantastisk atmosfär och en otroligt fin buffé.
Höganäs Saluhall var något utöver det vanliga med allt från vegitariskt via grillat, italienskt till sushi, och sedan en massa olika dessert allternativ.
I ett hörn satt en två musiker och spelade lugn bakrundsmusik på gitarr och saxofon med en grym kännsla.
Vi snudd på rullade tillbaka till båten för en välbehövlig vila och bokläsande i förpiken i blåsten.
Det blev tidigt i säng för imorgon seglar vi till Varberg om allt går som det skall.

Läs hela inlägget »

Även denna morgon väckte vi tuppen och hade planen klar.
Snabbt toabesök, vattenkokning till te och kaffe och sen kastar vi loss.
Inte så långt visserligen.
I planen ingick även denna morgon att vi backar till vid diesel pumpen och medan jag tankar kilar Kari iväg till bageriet som öppnar sju och köper frukost frallor.
Men när Kari sprungit iväg och jag tänkte peta in bensinkortet inser jag att någon sådan öppning inte finns på denna pumpstation, och gissa om jag letade. Hittade däremot en skyllt som meddelade att det gick utmärkt att tanka varje dag mellan åtta och tio med manuell betjäning, vid andra tider kontakta hamnvakten.Så det blev att vänta, men vid halv åtta såg jag att det rörde sig vid hamnkontoret och jag tänkte att detta är andra tider. Jag kommer strax sa killen som bestämde, och det stämde, 8:00 gled vi ur hamnen tankade, packade och klara.

Planen var att vi skulle gå mot Öresund och försöka ta oss ner till Ven framöver, så första etappmålet blev Hundested som vi såg det, en nätt liten tur på 48 distans.
Det var vindstilla så vi gick på motor en stund, visade sig att den stunden blev hela dagen.
Solen sken och allt var på topp och vi låg i liten ränna mellan sandbankarna på väg mot att korsa rännan för trafiken mot/från Stora bält. Då larmar AISen om att någon kommer ikapp oss så jag vänder mig om och ser att ett stort tankfartyg kommer ångande. Jag hade sett det innan och då låg det flera distanser söderöver i farleden. Tänkte i mitt stilla sinne att: här skall inte du vara lilla gubben.
Troligen hade dom missat en sväng i farleden och hamnat ordentligt ur kurs för när de kom rätt igen svängde de norr i farleden igen. Även vi kom ut i farleden men korsade den snabbt eftersom det var ordentligt med trafik som ville fram. Vi fortsatte vidare över sandbankarna mot vårat mål, det är spännande när det knappt är en meter under kölen långa sträckor.

Väl framme hittade vi en bra plats mellan pålar och var nöjda över det eftersom vi räknade med att bli inblåsta något dygn i denna hamnen. Och så blev det, nästa morgon blåste det ordentligt så vi softade hela dagen med promedad och grillning.
Vi såg även den första Norska båten sedan Anholt, en segelbåt i 50 fots klassen, tyvärr i släptåg på militärens räddningsbåt som hjälpt dem ur sjönöd i den starka vinden.
Sedan när jag stod och grillade på kajen kom det in en Tysk familj med en större Bavaria som tog ett varv i hamnen och sedan fann en ledig kajplats som de snabbt svängde in mot. Vad de inte observerat var att det stack ut en järnbalk över vattnet tillhörande sjösättnings kranen på 8 meters höjd. Jag var förlångt ifrån för att hinna göra något insåg jag och såg för mitt inre hur först förstaget gick av och masten kom efter. Som tur var kom en man springande efter kajen och han få stopp på båten, det var inte 1 meter kvar.
Ser ut som vädret skall bli dåligt i några dagar framöver så vi siktar nog på Höganäs i morgon och sedan blir det hemåt som det ser ut.

Idag kom vi iväg
Lagom med vind och solsken, och tidiga var vi.
Efter halva vägen föll vi även denna dag på ”två knops regeln” (Blåser det så lite att vi inte gör två knop startar vi motorn) och motorseglade mot Samsö.
Vid tretiden på eftermiddagen rundade vi piren och insåg att vi inte var ensamma om att få en plats i denna hamn. Inte en ledig plats mellan pålar och flera båtar på väg in så vi såg en svensk båt (växer inte på träd här) som vi snabbt la oss på utsidan om, innan dom själva hade förtöjt till och med visade det sig, men allt blev bra.
Det visade sig vara en mycket trevlig hamn med flera resturanger, bageri och en fiskvagn där vi fick handlat fiskfrikadeller, remuladsås och Samsö potatis.
Vi somnade som två klubbade sälar och vaknade nästa morgon lagom till att båtarna innanför skulle gå som aviserat, eller skulle dom det? Hände inte mycket där inte.
Men båten utanför oss vaknade även de så vi släppte förtöjningarna och gled in mellan pålar på bryggan bredvid där platser redan fanns lediga.
Vi hade redan innan fått reda på att ”Cash is king” på denna ö och det visade sig stämma.
Förutom hamnavgiften och i affären gick det inte att betala med utlänska kort t.ex. MasterCard.
Men vi kom förberedda, så vi tog alla mynt vi hittade och hyrde två cyklar och trampade iväg över ön.
Vi hade nämligen hittat info om ett Falkcenter på ön där de visade upp olika rovfåglar.
Såg inte ut att ligga så långt bort enligt kartan vi hade och det gjorde det inte heller visade det sig.
Men som vanligt är det lustigt hur det här med skalan på kartan kan ställa till det.
Istället för att trampa de fyra kilometer som det var närmaste vägen så trampade vi i ren iver i en kringgående rörelse ca. åtta kilometer istället och smög oss på falkcentret från fel håll. Gick det med.

Men betala med kort gick inte här heller så vi halade upp "pappas plånbok" , fick fram kontanter och blev vänligt mottagna.
Med ett sittunderlag var under armen gick vi ner för en stig och ut på en äng där vi satt som i en cirkel.
Det var ungefär femtio personer och vi som satt runt ängen och exakt 11:00 startade uppvisningen.
Rovfåglarna flög fritt över oss och landade på olika pinnar precis bakom oss allt eftersom de som häll i uppvisningen gick runt och placerade mat på pinnarna i en cirklande rörelse runt ängen.
Totalt visade de upp två örnar, en pilgrimsfalk och en berguv. En fågel i taget.
Efter uppvisningen fick de som ville hålla en rovfågel på armen, kostade trettio kronor och pengarna gick till avelsverksamheten. Man kunde även få hålla en av örnarna gratis men då var det utan den stora skinnhandsken, ingen av besökarna valde detta alternativ vad vi såg.

Vi trampade i alla fall hem till båten efter att vakat ut ett stort regnoväder som blåste över på en halvtimme och kortaste vägen tillbaka till hamnen var verkligen kort.
Så det blev softande och pannkaks stekande i sittbrunnen och en tidig sorti i säng för imorgon bär det av mot Hundested på Sjaelland.

Läs hela inlägget »

Nästa morgon var vi uppe med tuppen eller åtminstone solen. Siktet inställt på Ballen havn på Samsö.
Några vi pratat med sa att där skulle vara trevligt och de broskyrer som vi fick på turistbyrån igår visade även de på att det kunde vara en bra hamn att gå till. Något dåligt med platser under högsäsong men nu borde det inte vara några problem.
Det var knappt någon vind och havet låg nystruket så vi puttrade iväg på motor och segel.
I en hel distans utanför hamnen.Sen dog motorn. Ner och kolla i motorrummet.
Å titta så mycket slem/skit som ligger i botten på förfiltret!
Problemet framstod i sin tydlighet direkt, det var tvärstopp i filtret.
Så vi seglade tillbaka mot Grenaa i den svaga vinden och tänkte att vi seglar tillbaka in i hamnen igen och löser problemet vid bryggan, så får det bli.

Men vid pirarna in till hamnen visade sig nyttan/nackdelen med att gå upp tidigt.
Alla andra båtar hade vaknat och skulle ut när vi ville in.
Inte direkt läge att försöka segla in där inte.
Så vi la oss på utsidan hamnen och ankrade på tre meters djup.
Vi fick letat upp gummibåten ur de djupaste gömmorna och pumpat upp den och på med motorn.
Så med reservdunk och tankkort i högsta hugg körde jag in till hamnen för att tanka lite ny ren fin diesel till kommande filter rengöring och på två röda var jag tillbaka i båten för en stärkande kopp morgonkaffe innan arbetets början. Och för dom som undrar om jag verkligen fick igång utombordaren med våran motorstatistik kan jag bara säga: den gick kanonbra.

Sedan monterades filtret ut och vi hade en trevlig stund i sittbrunnen med att spola ut allt klet ur filtret, det tog en stund men efter två timmar så hade vi rengjort och luftat systemet och motorn small igång igen.Så vi kände att det får vara nog med strul för en dag och puttrade in i hamnen igen och för att få lite omväxling från de tidigare dagar la vi oss på platsen bredvid där vi legat tidigare. Vilket resulterade i att jag senare på kvällen missade vår båt och var på väg upp i fel båt.
Väl förtöjda igen gjorde vi slag i saken och kollade i tanken efter mer skräp och vatten, fick ut lite till så nu hoppas vi att saker och ting skall flyta lite bättre med den motorn.
Resten av dagen blev det rast å vila i sittbrunnen och på eftermiddagen fick vi även lite underhållning.
Började med att Kari noterade en liten båt med ett äldre par ombord, ser vi allt som oftast.
Det som gjorde detta par lite annorlunda var att de var klädda i gamla orange räddningsvästar, ser man inte varje dag på vuxna människor kom vi fram till.
Nåväl, in på platsen bredvid oss siktade de så vi tänkte att vi kanske skulle hjälpa till med att ta emot förtamparna.
Men då händer följande: de puttrar på in mellan pålarna och mitt på båten stod kvinnan beredd att lägga på en av akterförtöjningarna, mannen stod vid rodret med ett leende på läpparna.
När kvinnan lagt på om pålen sprang hon fram för att ta emot vid bryggan, då fastnar akterförtöjningen i mantåget och båten lovar så fint upp i den sträckta förtöjningen och finner sin plats i sidan på en ny Rassy 34 där den börjar tugga på mantåget med fören. Kvinnan står i fören och undrar varför de inte kommer närmare bryggan medan manen fortsatt tittar framåt med samma leende på läpparna. Upp kommer tysken som äger Rassyn och viftar och skriker samtidigt som förtöjningen sakta släpper så att båten fortsätter i tät kontakt med Tyskens båt fram mot bryggan.
Tysken skriker högre och viftar än mer frenetiskt medan mannen vid rodret fortsatt tittar framåt med samma tidigare nämnt leende. Precis innan bryggan går allt skrik igenom hos mannen och han inser att det kan vara bra att lägga ur växeln och slå full back. Tysken besinnar sig och inser att en annan taktik är att föredra och det blir han som får hoppa över i parets båt och fixa med förtöjningarna.
Så nu håller vi stort avstånd till äldre personer i räddningsvästar.

Läs hela inlägget »

Vi kom iväg som vi skulle och la oss i kölvattnet på färjan mot Grenaa. Inte för att vi inte visste vägen utan för att det blev trångt i hamnen när den gick och lämpligt att inte vara ivägen.
Vi siktade mot vindkraftparken och rundade alla 111 kraftverken och siktade efter en fin segling med lagom vind Grennaa fram på eftermiddagen. Gott om plats var det i hamnen, förutom första platsen som vi kom halvägs in på innan brädden på våran båt översteg brädden mellan pålarna, inte med mycket men det räckte. Så vi backade ut igen och tog ny satts......
Och slank in på en annan plats .
Vi fick oss varsin jätte macka med två stekta spättor, lax, räkor och majonäs till kvällen och rullade tillbaka till båten.
På tal om rulla, dom har stora problem här i Danmark med att toalettbåsen inte sitter fast ordentligt.
Varända toa vi varit på under resan har gungat när man suttit där, underligt.

Nästa dag var lovat regn och det blev det. Så vi gick och tittade på hajarna på Kattigat akvariet ett par timmar. Lyckades att pricka in när det var dax för matning och fick se bl.a. två sköterskehajar som av ren glädje, och hunger misstänker jag, simmade upp på land för att bli kliade på magen och få mat. Det blev även klappande av rockor innan vi kände oss nöjda och gick tillbaka till båten där arbete väntade.
Vi hade nämligen upptäckt att det stod vatten med bränsle i under motorn och kände att det måste vi få bort innan vidare segling, och det fanns miljöstation på området där det gick att lämna av i ett oljefat.
Så våran trogne oljasug plockades fram och jag började tömma, tänkte att det borde vara 2-3 svängar till miljöstationen för att bli klar.
Men inte, tio gånger blev det och pumpen rymmer ca 8 liter så det var inte lite skit vi fick upp.
Blöjor modell XL inhandlades och fi fick upp även det sista kletet.
Vi var helt slut efter detta och nöjda kunde vi somna in i en klart renare båt för att nästa dag kunna gå mot Samsö, men icke.
Nästa morgon när vi vaknade öste regnet ner och ingen vind, vi tittade på varandra och bestämde att "vi har semester" så det skall inte seglas i detta väder. Vi läste bok och kopplade av i bibloteket= förpiken hela förmiddagen. Sedan gick vi in till Grenaa centrum och tillbaka för att ha varit där och för att luncha.
I morgon går vi till Samsö, den saken är klar.

Läs hela inlägget »

Mot nya öden sa vi och gick upp vrål tidigt nästa dag och kom iväg 7:30, nytankade och klara.
Okay efter tyska mått var det säkert redan sen förmiddag så som dom seglar iväg ur hamnarna i svinottan.
Men vi var nöjda, det borde bli en lagom seglats i trevliga 7-8 meter vind enligt alla väderspåmän och kvinnor.
Vind var tydligen inte deras starka sida denna dag så det låg på mellan 10- 14 sekund meter över sandbankarna ner mot Anholt.
Det blev en snabb gropig seglats och mitt på dagen var vi redan där.
Alldeles innan vi kom fram blev det dax att dra igång motorn för passage in imellan pirarna, men motorn stannade efter 5 minuter i ren vild protest över den omilda behandlingen under seglatsen och totalvägrade att vara till hjälp mer just då.
Det blev att segla in och vi kollade av efter bryggorna efter lediga platser att glida in på, tillslut tog hamnen slut och vi gled/bredsidade in i en sprillans ny Najad i ca 50 fots klassen, kanske inte det billigaste att sikta på men det gick kanon.
Väl förtöjda till något fast så vidtog felsökning och efter en rekord snabb luftning av brännslesystemet kunde vi lungt och tryggt leta upp en fin plats vid en ledig brygga. Det visade sig att det var ett förfilter som börjat läcka under den hårda seglatsen, drog åt en skruv och problemet ser ut att vara löst.
Väl iland så sprang vi genast ihop med en granne från tiden vi bodde på Styrsö och då hade jag tydligen inte sätt så fel när jag tyckte mig känna igen en båt vid en av de första bryggorna med en lucka vi hade kunnat trycka oss in vid.
Nåväl, vi låg bra där vi låg och kvällen tillbringades i varsin solstol som även de fick se dagens ljus och sand för första gången (vi har seglat omkring med dem i över ett år).

Nästa dag hyrde vi cyklar och trampade runt på ön.
Det visade sig att det inte var så stor del av ön som gick att cykla på, det mesta var som en stor öken efter att man på 1600 talet huggit ner alla träden på ön och därefter kunde inget växa där igen förutom sandväxter.
Vi bestämde på kvällen att imorgon blir det Grenaa.

Läs hela inlägget »

Otroligt va bra man tänker när man sitter på toa!
Vi hade ordnat så Simon kunde hämta bilen på Fyllet när han slutat jobba för dagen, så vi stack ut till Styrsö med en tidig förmiddagsbåt för att känna att nu är det semester.
Helt blankt på havet, inte en vindby, så vi sa att vi ligger väl kvar i solskenet på Bratten.
Men nu kom toa besöket och ändrade alla planer.
Där och då kom tanken på att "Vi går till Laesö på motor istället" och så blev det.
Kari hade tänkt samma tanke, dok utan att behöva gå på toa för att finna klarhet.
Vi kastade loss och förderv några timmar på motor för att framåt eftermiddagen befinna oss i Österby havn på Laesö.
Klart färre båtar än senaste besöket för 2 veckor sedan och det var inga beskymmer att hitta plats.
Det blev 4e båt ut från bryggan försa natten och stäven i bryggan mellan pålar andra natten.
Vädret var kanonfint och vi fick solat, badat och bytt in vår danska ölback som vi seglat omkring med en längre tid ( såg att den gamla ölen gick ut 2012-02-27) mot en nypåfylld färsk.
Skaffade även garn till vinterns nya tröja med ull från får härstammande från Laesö.

Läs hela inlägget »

Efter att ha slitit med att göra klart den gamla båten för försäljning så blev det äntligen dax för premiärseglat till Laesö med goda vänner som inte seglat tidigare.
Överseglingen på torsdagen bjöd på sol och klarblå himmel men lite dåligt med vind.
Vi hamnade under 2 knops regeln och det blev motorsegling en stor bit av vägen.
Väl i Österby hamn fick vi en "bra" plats som 7.e båt ut från bryggan och efter att båten var klar så blev det stranden med bad och vila. Helt fantastisk väder.
På fredagan blev det den vanliga circusen när båtar som låg längst in skulle iväg, men allt gick som det skulle och vi hamnade som nr fem från bryggan. Sedan hyrde vi cyklar och trampade iväg över ön och besökte saltsylderiet även i år med våra vänner. Precis som förra året var det en rolig guidad tur inom saltets framställning. Vi passade även på att köpa nytt salt, både de vanliga sorterna men även lite nyheter som rökt salt.
När vi satt och tog en fika efteråt hörde vi en diskution vid bordet bredvid om ett microbryggeri som skulle finnas i närheten. Det ville vi veta mer om så  vi frågade om var bryggeriet låg mer exakt.
Med den informationen i ryggen cyklade vi vidare och efter en liten omväg kom vi tillslut rätt och befann oss på Læsø Bryghus. Där fick vi varsin lista med tio olika öl sorter och det gällde att välja fyra sorter som man vill pröva. På våra olika lappar fyllde vi i och numrerade från ett till fyra på de sorter som vi ville pröva. Vi hade flera favoriter men enades om två sorter som vi passade på att köpa med oss inför kvällens grillning. Sedan blev det stranden för bad och sol innan vi trampade tillbaka över ön och kvällens grillning. Det var inte samma värme denna kvällen men trevligt blev det.
Planen var att vi skulle segla tillbaka på söndagen men de olika vädersidorna på webben var eniga, det skulle bli skitväder med åska och regn.
Så vi tänkte att lördag eftermiddag blir nog lagom att dra sig hemmåt.
Men på lördag morgon var båtbaletten igång i hamnen redan klockan åtta på morgonen med att båten innanför oss hittat en bryggplats som han ville ha. Inga problem, han kom ut som han skulle. Sedan visade det sig att de två innersta båtarna ville gå klockan elva och då insåg vi att det inte skulle bli så många timmar på stranden så vi bestämde oss för att även vi skulle segla vid elva.
Efter att ha seglat åt "fel" håll vred vinden över och det blev en fin hemsegling med lagom vind och en trevlig kväll på Styrsö istället.

Läs hela inlägget »

Peket på och det blev fint