Resan med stort R

Hur planerar man för en jordenrunt segling på 3-5 år eller längre?

Vilken väg skall man ta?

Vad är viktigt att ha med sig?

Hur mycket pengar går det åt inför och under ett varv runt jorden med båt?

Renoveringen av båten och utrustning.

Det är målet att kunna spegla här.

 

Denna resa startade nog i slutet av juli 1990 när jag efter ett års resande jorden runt med flyg yttrade att "Nästa gång seglar vi jorden runt".

Efter att ha gått från en plywood båt på 5 meter till det fatala priset av 5000 :- till en Långedrag 40 via en Misil II, en Compis 28 och en Sweden yacht 34 känner vi nog att det är dax för att kasta loss och göra varvet.

Nieuwpoort till Dieppe

Det blev en blöt natt kan jag meddela. Men nästa dag var det sol igen precis som vi vill ha det. Vad som inte riktigt var som vi vill ha det var att vindmätaren troligen snurrat klart för den var helt död. Den har varit lite tveksam i sina rapporter det senaste men nu ville han inte längre. Misstanken var att åskan och regnet förstört något. Nåväl, vi gick in på stan och botaniserade bland fiskaffärerna som var ytterst välsorterade men det blev inte handlat något. Vi fick några idéer inför vårat kommande besök i båten kommande vecka.

Strandpromenad i regn Strandpromenad i regn

Men så på söndagen hade vi räknat på tidvatten och strömmar och tydligen räknat bra för vi seglade på bra i vinden mot Dunkerque i Frankrike. Lite långt ut visade det sig eftersom alla andra strök nära kusten där vi fegade ur pga. sandbankar. Men vi kom fram som vi skulle och sladdade in på besöksbryggan på Grand large marina. Den ligger lite fel om man vill gå på stan och titta i kyrkor, för vill man det skall man välja någon av de centralare hamnarna. Vi ville ha nära till stranden, strandpromenaden, krigsmuseet och restaurangerna. Gissa om vi hamnade rätt! Fem minuter till samtliga. Vi hade tydligen fått med oss lite regn från Neiuwport och det kom lagom tills vi knötit fast i bryggan. En promenad på strandpromenaden blev det i regnet och det var rätt mysigt ändå. Nästa dag (läs måndag) tog vi och röjde i båten inför våra vänners besök och blev nöjda över att kunna hitta två kojplatser till i båten. Det var ett tag sedan dom var synliga senast. Båten fick dock en viss slagsida mot styrbord eftersom v i packade allt där. Sedan var det vindmätaren som skulle fixas och 500 meter till en välfylld båtbutik stod det i mobilen, fågelvägen över vattnet ja. Det blev att promenera runt halva hamnen men det var det värt för dom hade lite att välja på. Först testade vi att byta en T-koppling vid vindmätaren och kolla anslutningarna, i toppen på masten som allt annat som krånglar med denna båt. Hjälpte inte, så vi beställde en ny vindmätare och den skulle komma på tre dagar. Vi väntade besök så det var inga problem. 

ePå tisdagen började vi med att leta upp ett ordentligt snabbköp och hittade ett mitt i stan och fick bunkrat upp med allt som kunde behövas dom kommande dagarna vilket visade sig vara en hel del. Vi hittade även en fiskaffär och fick tag i färsk tonfisk till middag nästa dag. Men nu var det dags för våra kompisar från Marbäck att komma via Bryssel. Det hade kollats i appar och inhämtats information från andra båtar om att det skulle gå bussar från flygplatsen till Dunkerque med något byte på vägen. Skulle vara framme vid busshållplatsen 1000 meter bort vid 18:00. Toppen sa vi, men när vi precis skulle kasta in maten i ugnen och promenera dit fick vi ett sms som sa att någon buss inte existerade utan dom kom med tåget vid 21:00 på andra sidan staden. Så vi promenerade dit, låg inte långt ifrån snabbköpet som vi var på tidigare på dagen visade det sig. Men tåget kom som det skulle och vi kunde ta emot två trötta resenärer. Sen middag, lite bubbel och sedan det blev sängdax.

Morgonen efter läste vi 1 augusti i loggboken. Tiden går fort. Nybakat bröd från bageriet och vi var på topp i båten. Vi promenerade iväg till ett militärt museum, Dunkerque 1940, som låg som i en sanddyna. Där fick vi se hur operation Dynamo hade gått till. Det var mellan 27 maj-4 juni 1940 som engelsmännen evakuerade 338 226 soldater från Dunkerques stränder och hamn eftersom de var omringade av tyskarna. Lite spännande att se men samtidigt skrämmande. Det var det kulturella för dagen och sedan ockuperade vi en plats i sanden med solstolar och badkläder. Skönt att koppla av i solen och bara slappa. Till kvällen blev det marinerad grillad tonfisk med mango/avokado sallad och sweet potatoes. Var till och med godare än det låter och det vill inte mena lite det. Solen tar och det blev en tidig kväll. På torsdagen var vi kulturella och vandrade runt i de centrala delarna av staden och klämde en kyrka av bara farten. Sedan var det ju det här med glass suget, alla kände mitt på dagen att en ordentlig glass inte skulle sitta fel så vi hamnade på strandpromenaden med en ordentligt tilltagen glass framför oss. Men det blev nästan för bra med all grädde, vi gick i koma i på badstranden efteråt. Till kvällen var vi alla eniga om att nu blir det lugnt med sötsakerna ett tag. Vi hamnade på restaurangen vid bryggan där vi avnjöt en lagom middag. Nå men något litet till efterrätt borde vi väl våga oss på tänkte vi. Efter lite googlande av franska ord i menyn kom vi fram till ett val som antingen kunde vara en liten Cream brulee eller en liten petit choux med glass. Vi beställde och in kom två jättelika petit chouxer med glass och chokladsås, var. Den dagen gick till historien. Proppmätta ramlade vi i säng

På fredagen bestämde vi att vi måste promenera bort gårdagens efterrätter och så blev det. Vi gick så långt strandpromenaden räckte och tillbaka igen. Målet var ytterligare ett museum men det var alldeles för långt bort visade det sig. En av våra vänner ville pröva musslor och vi hamnade på en liten restaurang som snabbt ordnade fram varsin ångande gryta med musslor var. Kari beställde en sallad som kanske inte var riktigt i hennes smak men den gick ner. Men då ringde telefonen, alltid lika förvånande. Våran vindmätare hade kommit till butiken på tre dagar som utlovat. En liten cykeltur och vi hade den i båten. Eftermiddagen blev i sanden och vattnet. På lördagen vinkade vi av våra vänner som tog tåget till Bryssel igen och sedan blev det mastklättring igen för att byta vindmätaren. Visade sig att man ändrat en del sedan våran gamla mätare och den kabel som trogna läsare kommer ihåg att vi bytte i Varberg efter närkontakt med en borrmaskin, ja se den passade inte längre. Ny kabel skulle dras till en liten server nere i båten och sedan kopplas ihop med nmea2000 nätet. Men fungerade gjorde det.

Fiskhandlare på torget Fiskhandlare på torget

 Söndag morgon låg vi i startblocken igen fångade strömmen söderöver mot dagens mål som var Bologne sur mer. Den danska båten vid bryggan var mer försiktiga och dom ville vänta en stund till. Dom hade haft en ful segling till Dunkerque och var nog lite uppskrämda som vi tolkade det. Vi fick en bra segling dom 40 distansen och kunde ropa upp hamnen och fråga om plats. Vi fick svar men det visade sig att där inte var någon plats utan vi fick order om att lägga oss utanför en ny 45 fotare. Men dom ville nog inte, när vi sa att hamnkaptenen sagt att vi skulle ligga där sa dom att dom skulle gå tidigt sa vi toppen, vid fyra eller fem. Då skulle dom nog inte gå tidigt längre erkände dom. Vi gjorde en tilläggning som du kunde lagt ett ägg emellan båtarna och sedan sa dom inte mer om det. Knappt hade vi lagt fast innan den danska båten kom och lade sig på våran utsida och då mulnade 45 fotaren igen. Men har man varit på Laesö så vet man hur man skall passera över andras båtar utan att märkas så dom hade nog inget att gnälla om efteråt. Gnälliga eller buttra kanske man skall säga var dom på hamnkontoret när vi skulle betala. Vi var nog mest till besvär kändes det som. Även toaletter och duschar var lite sunkiga. Vi var inte utanför grindarna men kände att här blir vi inte kvar. Så nästa morgon motor-seglade vi vidare i den svaga vinden mot Dieppe, en liten tur på 65 distans med en hel del motström. Där var det ett helt annat mottagande. Innanför pirarna ropade vi upp hamnkaptenen och fick en plats tilldelad. Vi svängde in på platsen som inte var jättebra men fungerade, då kom en kille i gummibåt och sa att det inte var en bra plats utan han hade en bättre plats längre in. Han guidade oss och var snabbt uppe på bryggan och tog förtampar och la fast. Han önskade oss välkomna till Dieppe och gav oss koden till grinden och info om var hamnkontoret låg samt öppettider. Väl på hamnkontoret frågade dom om det var första gången vi var i Dieppe och gav oss en påse med kartor och information om staden. Vilken skillnad mellan två hamnar. Här blir vi kvar ett par dagar.

Dordrecht till Nieuwpoort

Det regnar…
Ny företeelse för oss för vi har inte sett regn sedan Leeuwarden för tre veckor sedan och då blev det knappt blött på däck. Det är det nu kan jag meddela, ett ordentligt åskoväder drar över här i Nieuwpoort. För dom som kan sin geografi så vet ni att vi är i Belgien. Vi gjorde inte som alla andra och seglade förbi nio mil av sandstrand som utgör Belgiens kust och hamnade i Frankrike utan vi svängde in. Men vi tar det från början.

Vi lämnade Dordrecht 19/7 och hamnade efter bara 15 distans i Willemstad. En mycket trevlig stad som från luften ser ut som en stjärna eftersom det går en gammal försvarsmur av den formen runt hela staden. Ingen stor stad men den andades lite lyx över det hela, och det var lite högre klass på det mesta i den lilla staden som restauranger och butiker. Men vi tog en dag extra för att vandra runt hela byn efter muren och lyxade med bakverk från fina bageriet och en laddare från båtbutiken.

Men på lördagen, 21 för att vara exakt så slussade vi ut och kom ut på ett innanhav som det knappt gick att se vattnet för alla båtar på. Har aldrig tidigare sett så många båtar på en gång förut. Det var lite som i visan ”Är det kappsegling? Nej det är lördag”. Skillnaden var kanske att dom inte skulle till Brännö brygga. Nej här verkar folk mer vara ute och segla lite hur som utan mål. Finns det bara plats att vända på båten så är det full segelsättning och full fart tycks det. Men dom är duktiga måste man säga och alla väjer som dom skall även om det känns lite nära ibland. Vi gick för motor i den svaga vinden för vi hade ett mål för dagen. Att gå genom tre slussar. Efter tredje slussen kom vi till Wolphaartsdijk (säg det snabbt). Vi hamnade i en liten hamn, minsta hittills, som tillhörde Belgiens kungliga kryssarklubb. Hamnkaptenen blev väldigt glad över vårat besök, så glad att han åkte iväg till närmaste båtaffär för att köpa en svensk flagga att hissa ihop med de andra besöksflaggorna. De hade aldrig haft en svensk båt där tidigare. Han fick bara tag på en liten gästflagga men den vajade så fint ihop med sina stora kamrater i flaggstången. Det fanns en superbra affär ett stenkast därifrån så vi provianterade. Det som fanns gott om mer runt detta ställe var campingar så affären blomstrade!

Nästa dag gick vi en timma upp i kanalen och kom ut i en liten sjö som heter Veere Meer. Den skulle innehålla flera tilläggnings platser enligt sjökortet men våran erfarenhet av liknande ställen har varit att om du sticker 1,9 meter så är det för grunt överallt. Så var inte fallet här. På varje ställe var det ordentliga bryggor byggda som det var ordentligt djupt vid och det stod soptunnor och bajemaja utplacerade. Det första stället var en ö som det tog 10 minuter att gå runt, Arnemuiden. Dessutom körde dom runt och klippte en 10 meter bred remsa runt hela ön så det gick att picknicka var som helst. Ni hör, här var vi tvungna att stanna tre dagar helt klart. Enda kruxet var att man bara fick stanna 24 timmar för att sedan flytta sig minst 150 meter. Och svenska som vi är lydde vi och gick 0,9 distans dag två till nästa plats för att dagen efter gå tillbaka till samma ö igen. Där låg minst en båt kvar sedan vårat senaste besök så det är nog ingen hård kontroll. Det var det dock på eldningsförbudet. Några båtar ställde upp engångsgrillar och körde igång. Då kom en ribb båt och en bister polis steg iland och det var inte korv som skulle provsmakas. Några allvarliga åthutningar och dom åkte vidare igen. Har inte en aning om hur dom hade koll men en helikopter flög över en stund innan så vi misstänker att dom rapporterat. Vi hann med att slappa lite och badade en hel del. 30 grader i luften kräver det. Det blev även hyllbygge i aktern och fixande med gummibåten. Kari har sytt myggnät till alla luckorna så nu är det bra ventilation i båten. Vi hade köpt bröddeg på burk i Tyskland så vi bakade varje morgon i våran omni ugn. Lyxigt värre med nybakade frallor.

Men så på onsdagen 25/7 tuffade vi vidare in i nästa kanal där vi gick konvoj genom fem broar på två timmar. 11 distans och vi var redan framme i Vlissingen som var målet. Eftersom vi ätit ut vårt matförråd så letade vi upp en mataffär för proviantering. För dom som undrar så svälter vi inte utan det blir toppenmat mest hela tiden. Däremot töjer sig kläderna i värmen verkar det som. Framför allt shorts passar sämre och har en förmåga att falla ner om man inte har skärp på sig. Mycket besynnerligt.

Men då var det tidvatten igen. Det hade vi inte funderat på under lite mer än tre veckor i kanalen, så fram med nautical almanackan och räkna, fundera och planera. Vi kom fram till en bra plan som borde fungera, så klockan 6:00 ropade vi upp slussen och slussade ut i tidvattnet. Och våran plan stämde perfekt, vi hade medström hela vägen hit till Nieuwpoort i den svaga vinden. In i kanalen och på vägen in stod en skylt med anropskanaler till de tre olika gästhamnarna. Vi ropade upp VVW hamnen och fick brygga och plats innan vi ens var framme. Mycket bra service. Idag har vi cyklat in till centrum och legat på stranden några timmar. Otroligt varmt i sanden, men om man väntar en stund är det inte lika långt till vattnet. Fyra meter tidvatten gör att vattnet kommer till dig om du väntar. Eller om man har otur får man knalla en bit extra för att man tog det för lugnt. När vi satt och tog en pizza kom det ett litet åskoväder men det gick över lagom till vi ätit klart. Så vi tog våra cyklar och trampade hem lagom till det stora ovädret kom och det har hållit på några timmar nu.

Enkhuizen till Dordrecht


Enkhuisen visade sig vara en mysig stad, och vilken tur det eftersom vi stannade fyra nätter. Vi hade bestämt att vi skulle besöka vänner i Alkmaar på söndagen och så blev det. Vi traskade iväg till stationen och klev på ett tåg som gick tre minuter senare. Tog en timma att komma fram. Där blev det grillning och guidad tur runt sevärdheterna. Trevligt att vi hamnade där, och trevligt att vårat pack från England med motordelar även hade hamnat där. Glädjen var total m.a.o.
Så på måndagen vidtog blev det mekar dag med byte av en trasig luftskruv på diesel pumpen. Så nu behöver vi inte byta blöjor på motorn varje dag. Det kom även några nya impellrar till vattenpumpen så vi bytte även den. Nu skall allt vara på topp med den motorn. Vi han även med att starta upp byggandet av hyllor akter över så vi kan få ordning på alla grejor som ligger akter över.

Men så efter fyra nätter drog vi oss ner mot Amsterdam. Vi hade fått tips om en hamn som hette sixhaven som skulle ligga centralt. Väl där missade vi infarten eftersom vi inte fattade att den trånga infarten mellan stålspont var rätt. När vi kommit innanför hittade vi en trång hamn som var full med båtar. Blir nog inget med det kände vi men helt plötsligt hördes en visselpipa från en båt och en man som signalerade som en hel semafor i vit skepparmössa dök upp som gubben i lådan. Hamnkaptenen visade det sig. Han packade in oss bredvid en motorbåt och fram på kvällen hade han packat in ytterligare 10 båtar i den redan fulla hamnen. Såg ut som Laesö under högsäsong när han var klar. Men vilken hamn! Toppen fräscha pontoner och toa/dusch. Mer centralt gick nog inte att hamna. Vi hade 10 minuter till två olika gratis färjor som avgick var femte minut över till centralstationen mitt i Amsterdam. Så vi tog det lätta sättet och körde ”hopp on-hopp off” med både båt och buss. Var ett enkelt och bra sätt att se turistfällorna på lagom avstånd. Det var två månaders väntetid för att besöka Anne Franks hus så av det blev det inget. Vi är nog inga bra turister, det finns säkert hundra saker som man ”borde” se i en sådan stad som Amsterdam men vem orkar det? Vi ser det vi känner för och det går inte att planera allt.

Så efter två nätter puttrade vi vidare ner till Haarlem, ingen lång tur men lagom. Lade oss efter kajen mitt i staden på en lite för kort plats eftersom peket stack förbi skylten som visade gränsen mellan 24 timmars platser och 30 minuters platser. Kan ju inte spela någon roll tyckte vi men se tyckte inte den kvinnliga brovakten. Så det blev att backa upp på badbryggan på båten bakom (kanske inte ända upp, det var minst 15 centimeter kvar) för att hon skulle bli nöjd. Vi börjar inse att dom flesta städerna ser likadana ut men tog ändå en tur på byn för att stärka våran uppfattning och den stämde.
Dagen efter hade vi siktet inställt på Gouda. Visade sig att vi siktat mot stjärnorna och knappt hamnade i trädtopparna. Efter 16 broar (både tåg och bil) så var vi i Alpen an den Reijn och det blev stopp kände vi. Om vi räknade rätt hade vi lika många broar kvar innan Gouda och det var osäkert om vi skulle få någon plats i marinan och bron in till stan stängde 18:00. Vi såg ett mysigt café vi kajen och en ledig plats framför som vi sladdade in på. Visade sig att vi hade dom rosa glasögonen på denna dag om än dåligt putsade för det mysiga caféet visade vara den lokala puben. Platsen var dok bra så 50% blev rätt. Det blev en cider på puben för att knycka deras WIFI men vi kände oss lite som udda fåglar bland alla stamgäster. Ett bad i kanalen och dagen blev komplett.
Morgonen efter smög vi iväg mot Gouda igen och det visade sig att vi hade räknat fel, det blev bara 11 broar varav tre var järnvägsbroar med fasta öppningstider men det flöt på som det skulle. Väl där styrde  vi in i ett dike mellan två betongfabriker i ett industriområde, tänkte att nu är vi totalt fel. Det var vi inte visade det sig utan vi kom in till en liten båtklubb som fixade en fin plats till oss. Det var precis plats för oss att kunna vända runt i diket. Vi vandrade på byn men det mesta är stängt på en söndag. Vi stannade vid en liten sluss mitt i staden där en man satt och spelade på ett mousett dragspel under ett träd. En annan man kom i feeling och kom med ett skamligt förslag (han pratade holländska så en viss osäkerhet råder) till Kari när hon skulle fotografera slussen.
Mer spännande än så blev det inte så vi körde vidare nästa dag och hamnade i Dordrecht och det visade sig vara ett lyckokast. Först väntade vi vid fel bro eftersom den gästhamnen var stängd men sedan blev det rätt. Här i Holland ligger gästhamnarna mitt i kanalerna. Precis som om vi skulle fixa till osthyveln vid skeppsbron så den gick att öppna och släppa in båtar ända in till Brunnsparken. Hur trevligt som helst. Detta var dessutom en trevlig stad att vandra omkring i och det blev tre nätter. Det tog en hel dag men nu blev hyllan i aktern klar och det blev lite bättre ordning bland våra saker. Jag säger lite för det återstår en hel del innan vi är klara.
Dagen efter fick vi äntligen tagit tag i våran AIS som fick en inpackning och transport med posten till Stockholm för en lagning hoppas vi. Nu har vi även testat gummibåten för första gången och även utombordaren var pigg på att starta efter fyra års vila. På kvällen vart vi bortbjudna till svenskbåten Alila som var på väg norröver efter ett års segling medelhavet tur och retur. Dom hade en massa tips om hamnar söderöver och fina ställen att besöka. Vi fick även ”ärva” fyra Pilotes över  Frankrike, Spanien och Portugal. Tack Tindra. .

Cuxhaven till Enkhuizen

Idag ligger vi mitt inne i Holland efter en händelserik vecka. Vi stannade i Cuxhaven i tre nätter och fick ett par fina dagar med sedvanlig tvätt och mekande. Det var några svenska båtar i hamnen och dom flesta var på väg söder ut. Vi träffade även den norska båten MAMOSA som även den seglar söder ut. Dom hade haft lite strul med vindinstrumentet och fått tag på en ny givare i Kiel. Så vi hjälpte till med att hissa upp Martin (skepparen) i masten så han kunde montera givaren och även en ny windex som måsarna hade brutit av. Toppen lätt när man har el-vinschar.

Så på måndagen var det dags att gå vidare. Vi gick upp och väckte tuppen vid 03:30 och vid 4.00 var vi iväg. Våran plan var att gå med tidvattnet ut och komma så långt som möjligt innan det vände och den planen fungerade. Det blev en lång dag innan vi efter sexton timmar kunde lägga till på Borkum. Vi var något utblåsta men nöjda efter en bra segling. Väl i hamn stegade jag bort efter kajen och pratade med besättningen på NOS båten Defender som hade sin hemmahamn på Borkum. Kul att se en D-båt på nära håll, den var enorm i jämförelse med Rescuer. Vi somnade tidigt den kvällen.

Nästa morgon tog vi utgående ström ur hamnen och fick en lite kortare segling till Lauwensoog i Holland där vi tänkte gå in i kanalerna. På vägen dit seglade vi över sandbankar, i alla fall om vi skulle tro vårat sjökort. Visade sig att inget stämde med sjökortet utan prickarna låg på helt andra ställen. Nå väl, verkligheten verkade som toppen att gå efter och vi kom i hamn utan några incidenter. Nästa dag onsdag så var vi uppe i lagom tid för att slussa in i kanalerna. Det enda som saknades var vatten. Vi stod med kölen 60 cm ner i leran i gästhamnen, visade sig att det gjorde alla. Så det var till att vänta 2 timmar så hade vi vatten under kölen igen och kunde slussa in i kanalerna. Det känns lite ”feppligt” första gången man slussar men även det gick fint. Väl inne i kanalen gick vi över en liten sjö innan vi svängde in i ett som jag upplevde det litet dike mellan två åkrar. Djupmätaren larmade och levde över att vi bara hade 20-50 cm under kölen. Men så skulle det vara. Vi gick i en liten konvoj på 7 båtar varav vi var tre båtar från Sverige. Vi och Nike (Najad 360) från Göteborg och Life (HR 46) från Malmö. Broar och slussar timade perfekt och vi gled igenom som ingenting. Vi tänkte stanna i Grou men när vi väl kom dit var stan så liten att vi missade platsen som vi kunde stannat på och vipps så var vi utanför stan igen på fel sida en bro. I sista svängen ut fick vi även möte av en annan båt så vi gick tätt i innerkurvan och där var det inte djupt utan vi planade ut några förhöjningar i leran med kölen. Krävs mer för att stoppa tretton ton stålbåt som har ångan uppe. Jaja, vi stannar efter kanalen istället tänkte vi. Sagt och gjort, efter en stund hittade vi en stopp plats i sidan på kanalen som vi styrde mot. Den leran hade vad som krävdes för att få stopp på våran båt. Var tydligen 90 cm djupt och vi sticker 190 cm. Men efter lite backande var vi loss och kunde köra vidare längs kanalen. Nästa försök slutade 50 cm ut från stopp platsen, tydligen behövde vi 20 cm till under kölen för att vi skulle kunna komma in. Sedan gav vi upp och körde ikapp dom andra båtarna som låg och väntade vid sista bron innan Leeuwarden. Visade sig att bron var stängd mellan 16-18 under rusningstrafiken, men 18:02 kunde vi köra in i staden och lägga till i kanalkanten mitt i centrum.

När vi vaknade på torsdagen regnade det så vi blev kvar en dag till. Vi utforskade staden och firade Simons födelsedag med en fika på bagels och cheesecake. På kvällen mötte vi en JRSK båt med fam. af Ekström som var på väg hem till Sverige efter ett år ToR medelhavet.

Nästa dag låg vi i start groparna till bron öppnade 9:00. Som på ett givet kommando släppte tiotalet båtar (4 svenska) och gick i olika riktningar. På vägen ut passerade vi tre järnvägsbroar och det kan jag säga, tågen stannar inte för båtar utan vi blev liggande och snurrade i 30 minuter vid varje bro innan vi kom igenom. Men sedan flöt det på bra. Vi seglade till och med över åkrar om man skulle tro våran plotter (som vi slutat lyssna på här i Holland). Det har tydligen kommit till nya kanaler sedan sjökortet skrevs. Våran app (Waterkaarten) i telefonen och i paddan stämmer däremot klockrent så den kör vi efter. Vid dagens slut hade vi kommit längre än vi tänk och hade bara en sluss kvar innan vi var ute i innanhavet i Holland. Så vi svängde in i en kanal och hittade en båtklubb som såg bra ut. Dom har ett toppen system här, vi bara lade till vid hamnkapten så kom han ut och kryssade i en ledig plats på en karta som vi fick. Inget letande utan rätt direkt.
Så idag lördag slussade vi ut i sjön och hade lugna 14 distans över till Enkhuizen.

Nyborg till Cuxhaven.

.Denna veckan har vi fått bra fart under kölen.
Vi seglade från Nyborg på söndagen och fick en fin segling innanför Langeland, vinden var inte så stark utan vi fick stötta med motor bitvis. Fram på eftermiddagen kom vi till Rudköping och det kändes som ett lagom mål för dagen, och det var det. Skönt att inte behöva stressa utan vi hann med att gå en tur till centrum och handla. All såg ut att forsa förbi ute i rännan så det var inte många gästbåtar mer än vi.

Dagen efter styrde vi kursen mot Kiel. Det började med lite motorgång genom en trång ränna för att tillslut komma ut på öppet vatten och vi kunde sträcka ut mot målet. När vi närmade oss Kiel mötte vi det ena segelfartyget efter det andra på väg ut. Vi kom senare på att det varit ”seglar veckan i Kiel” och alla fartyg hade varit där. På vägen in var det även många vanliga båtar ute och seglade. Kielborna verkar vara ute och segla på kvällarna i ur å skur. På tal om skur så har vädret blivit klart bättre denna veckan, 20 grader varmt och solsken mest hela tiden. Vi körde in så långt det gick men hittade inte någon ledig plats. Hamnen vi hört talas om ( sporthafen Wik ) lyste även den med sin frånvaro och dom är inte helt bäst på att skriva ut på sjökortet var gästhamnarna ligger. Men vi hade koordinaterna på vart hamnen skulle ligga kom vi på och då gick det toppen att hitta. Väl i hamn tog det inte många minuter innan hamnvakten stod på kajen och tog upp betalning och lämnade information om toaletter och duschar. Han kom även med en karta över Kiel där han ritade in var snabbköp, hamnkontor och närmaste båttillbehörs affär låg.

Nästa dag promenerade vi in mot centrum och var inne hos hamnkaptenen på vägen och fick info om slussningen i kanalen. Det visade sig att båttillbehörs affären inte var så välsorterad utan vi gick till turistinformationen och frågade om det möjligen fanns en till i stan. Det gjorde det visade det sig, lika lång promenad till genom stan. Så vi knatade på och hittade butiken som var i storlek av Hjertmans, Erlandsson brygga, SeaSea och Viking hopslaget ( Flintbecker strase 2) Dom hade allt man kan vilja ha och lite till. Helt klart värt en promenad. Sedan var det bara att traska hemåt igen. Så efter sex timmar var vi tillbaka i båten något möra. Men tyvärr var våran AIS lika tyst trotts mutor med nya kontakter.

Så nästa dag tog vi oss tillbaka till tillbehörs butiken för att köpa ny VHF antenn och kabel till masten. Visa från gårdagens strapatser tog vi våra cyklar denna gång och då gick det snabbt och lätt. Det visade sig att jag även borrat i antennkabeln när jag förstörde nätverkskabeln i Varberg. Så efter att vi dragit ny kabel och fått dit den nya antennen funkade allt? Inte då, AISen är lika tyst men nu lägger vi ingen mer energi på den.

Så morgonen efter gick vi mot slussarna vid 7.20 på morgonen och tänkte att vi får väl ligga en stund och se om vi kan komma igenom slussen in i kanalen. Vi ropade upp slussvakten som sa att det bara var att köra in när det blev vitt ljus och det blev det efter 30 sekunder. Så med flytande fendrar körde vi in och slussade 10 cm upp och var ute i kanalen betalt och klart 8:20. Ibland har man flyt. Sedan blev det motorgång hela dagen. Vi gick 80 av dom 100 km som kanalen är innan vi hittade en vik där man fick stanna i kanalen. Det var några pålar mitt ute på vattnet som vi förtöjde i. 

Dagen efter slappade vi och innan bakade bröd till frukost körde vidare nr mot slussarna i Brunsbuttel vid 10:30. Väl där slussade vi ut i Elbe med tidvattnet på väg in. Det var mer än vad holländaren med den stora motorbåten gjorde. Han trodde att han skulle hinna om han drog på lite i hamnen, det gjorde han inte. Däremot fick han besök av polisen som ville ha ett litet samtal. Såg ut att bli ett dyrt samtal eftersom han i ivern att hinna slussen höll på att krocka med en färja. Ett par timmar senare kom han ikapp oss på vägen ut. Efter ett par timmar släppte motströmmen och vi var lagom i hamn i Cuxhaven till att högvattnet var på väg ut igen.

Hundested till Nyborg

Bryggan på Samsö Bryggan på Samsö

Midsommarafton
Vi ligger i Nyborg på Fyn, dit vi seglade igår.
Vi kom närmast från Kalundsborg.
Det har varit lite strul med våran AIS sedan vi passerade Skaellands rev på väg från Hundested till Ballen på Samsö. På Marine traffic ser det ut som vi har stått på grund i en vecka nu. Väldigt underligt helt klart. Vad som hände där är en stor fråga för efter det vill den inte sända våran position utan blinkar ilsket gult och lyser blått (för dom som inte kan Graphene CTRX AIS er kan jag meddela, det är inte bra).

Nåväl, till Samsö kom vi ändå i blandad vind och motorgång. Vi har varit där förut så vi visste var vi skulle lägga till och fick en kanonplats långsides. Dagen efter vidtog stora tvättaredagen och maskinerna gick varma, mest torktumlaren. Projektet med att få ordning på fågelboet (lagom för en havsörn) av kablar i el centralen startade och efter två dagar såg det mycket bättre ut. Nu är allt draget i kabelkanaler med ordentliga matarkablar fram. Det blev i huvudsak mekar dagar, Kari körde symaskin så nu har vi skydd på våra reservdunkar och utombordaren ser glad ut igen. Inga ”slappedagar här inte”.
Lite slappade vi och åt gott.

Men sedan blev vi rastlösa igen, brukar bli så efter några dagar. Så vi tänkte att vi går vidare mot lilla bält och Bogense verkade ligga en lagom segling bort. Gjorde de säkert också, om det inte varit vinden, 10–14 meter i nosen och två knops motström. Vi kryssade med långa fina kryssben i ett par timmar och insåg tillslut att vi inte kom minsta lilla närmare målet, om inte målet varit vindkraftparken syd om Samsö för då var vi ”spot on” mest hela tiden. Så vi sa, det blir stora bält istället. Så vi vände och fick en kanonläns ner mot stora bält. Vart tar vi vägen? Kalundsborg ser ut att vara åt rätt håll Det var det inte kan jag meddela. Visade sig att det låg in i en fjord sisådär 6 distans. Efter lite testande av bryggor i hamnen hamnade vi långsides längst ut på en flytbrygga. Det här blir bra sa vi. Det var det inte visade det sig. Men å andra sidan fanns inte en plats i hela hamnen som var skyddad i den vinden. Vi fendrade ordentligt och så fick det bli. Vi såg på kyrkor och tittade runt som dom turister som vi trots allt är.

Men efter två nätter av kraftig sjögång så seglade vi vidare. Lämnade en avgnagd vattenslang som tydligen hade gullat med våran stora kulfender. Fullt flöde ut och ingenstans att stänga av. Vi skrev en lapp till hamnkaptenen.  Bära eller brista sa vi och så kämpade vi oss ut mot vågorna i fjorden. Visade sig att det gick som tåget utan motström så vips var vi på rätt kurs ner genom stora bält och mot den höga bron i fjärran. En titt på sjökortet visade att vi skulle kunna gå under bron närmare land och slippa gå under hög delen som inte låg i våran kurs. 18 meter stod det att det skulle vara, jo tjena. Skulle tro att Donsöbron är högre. När vi kom fram till bron kändes det som det saknades 5-6 meter för att vi skulle komma under. Jobbig känsla med en segelbåt kan jag meddela. Så vi tvärvände och tog en extra två timmars tur ut och rundade under hög delen på bron. Och nu är vi här i Nyborg. Ligger tryggt mellan pålar igen i den byiga vinden.

. Det hände en hel del denna veckan men vi har kul mitt i allt strul. Träffar många som är på väg ner mot medelhavet eller kanarie holmarna. Vi träffade ett Norskt par ombord på Mamosa på Anholt och dom dök även upp på Samsö. Ser ut som dom går till lilla bält.
Idag har det varit felsökning av AIS och tvätt (ja vi tvättar när vi kan och måste).
 

Igår lämnade vi Anholt och hade satt segel innan färjan mellan Anholt och Grenå la ut. Vi hade tänkt oss till Hou eller till Ballen på Samsö men den västliga vinden var lite väl sydvästlig så vi siktade mot Hndested istället. Det började med fin vind och bra flyt. Sedan var det stiltje en timma och sedan kom vinden tillbaka, ökande. I höjd med Hässelö revade vi till två rev i storseglet och en tredjedels genua och vi forsade ändå fram i 6 knop. Vågorna växte allt mer så det skvätte frisk! sten sa OJ och Kari skrattade och var glad över öronproppen i vindörat ;).
Efter 52 distans och 9,5 timmar var vi så framme i Hundested. Här var det lite öppet till skillnad mot hur det var på Anholt. Vackert men stängt fram till den 18 juni.

Idag har vi legat kvar långsides i Hundested. Sågen har varit framme på bryggan och Sten har fixat lister och hyllplan. Det märks tydligt vad som brister när sjön går hårt  åt det man tror man har sjösurrat....
Kari har arbetat vid symaskinen och sytt påsar till tamparna. Speciellt bra när man revat och har lite extra tamp att försöka få undan nånstans och lite snabbt dessutom!
Sten har också satt i en ny plotter och därmed har vi blivit av med fler kartonger som stått och tagit plats.
Vi har pantat ölbackar också och även de har hjälp till att ge mer utrymme. 

Läs hela inlägget »

Äntligen kom vi då vidare! Efter 10 nätter på Getterön då vi fått mycket gjort som ny stående rigg, radar på, däcksmattor lagda, oljebyte, däckslampa med däcksbelysning och så var vi sociala med svärmor och Michael! Stens systrar besökte oss samt några goda vänner. Tack det var väldigt trevligt! Speciellt tack till Michael för hjälp med riggen och att du intygade till försäkringsbolaget att det var gjort. Tack också till svärmor som skämde bort oss med god mat och hembakat bröd och lån av bil.

Idag kom vi upp tidigt för det var dags för Sten att klättra i masten igen! Två kablar skulle ner igenom masten och kopplas så vi hade instrument under seglingen. Klockan 10 var allt fixat, packat och surrat och vi lämnade Sverige bakom oss.
Vinden var god till en början men det var gammel sjö så jag mådde inte så bra. Sten servade mig med ÖRONPROPPEN som jag hade glömt och tuggummi -så sen var det ok! Men vågorna slog mot vinden så farten minskade vid varje våg. Vi fick stötta lite med motorn för att närma oss Anholt. 
Strax efter fem var vi framme på ett varmt och välkomnande soligt Anholt

Läs hela inlägget »

Då har vi då avseglat!
Tack alla goa människor som tyckte att det var roligt att slippa oss för okänd tid framöver! Vi tänker iallafall ett år så får tid och äventyr bestämma hur länge det blir!!!
Vi lämnade Fiskebäcks fiskehamn strax efter klockan tolv och seglade på i lätta vindar i tre timmar. Vi fick följe av Rescuer en bit, som provade sina brandpumpar och spolade vatten.Sedan dog allt ut och 2 knopsregeln fick råda och att plottern sa att målet Getterön skulle nås klockan 02 på natten- njäe. Mr Perkins fick jobba!
Strax efter klockan 20 mötte Gunilla och Michael oss vid kajen.
Idag var vilodag och vi plockade bland all packning för att försöka få alla grejor på plats.
Imorgon börjar byte av rigg så att försäkringsbolaget blir nöjda och låter oss få ha försäkring hos dem...
 

Läs hela inlägget »

Nu är det 60 dagar kvar (och ca 22 timmar). Frågan är bara, var tar tiden vägen? Just nu står toastolen och septiktanken i sittbrunnen och där fungerar dom inte så bra. Sliter med att få igång toan igen efter att vi totalrenoverar den. Men det går framåt. Båten är tillbaka på Bratten igen efter att ja legat på Donsö över vintern.
Men det är bestämt att vi seglar när vi bestämt. Bara vi kan äta, sova, gå på toa och att båten seglar som den skall så löser vi allt annat på vägen. Känns bra

Läs hela inlägget »

De går frammåt i någorlunda fart nu.
Fungerar bra att bo i båten även om vi fick strul med våran Reflex kamin som inte ville fungera ordentligt utan rök gick bakvägen in i båten. Men med 2 meter skorsten på däck fungerar den kanon igen och vissa strul med att tända den är som bortblåsta.
Pentryt börjar även det se bra ut nu med den nya skivan på, endast luckorna till kylboxen saknas men de är på gång.
Och idag äntligen fick jag kopplat in våran Badboy antenn så nu tar vi in WIFI nät från halva Donsö i båten. Trevligt att kunna sitta i  båten och skriva i detta nu.

Läs hela inlägget »

Nu närmar sig avseglingsdagen 2018 06 02! Vi kastar loss lördagen den 2 juni klockan 12 från Fiskebäck, som det ser ut nu!
Sten och jag har båda förvarnat våra arbetsplatser och nu börjar bråda veckor och dagar. 
Sten jobbar på i båten med att få pentryt klart och toaletten likaså. Doghouset blev svetsat i höstas hos Sandviks Marin. Gott jobb Nisse!
På måndag den 8 januari flyttar vi ut till båten som nu ligger på Donsö över vintern. 

Läs hela inlägget »

Var precis och hämtade våran nya spinnakerbom på Selden. Tänkte att den tar jag väl under armen och tar "Challe" båten ut till bratten. Visade sig att packetet var 6,5 meter långt, är ju bommen oxå kom jag på
Men goda råd var inte så dyra, fick med packeten med Ärlan istället på en sen tur.
Har även hunnit ropa in en ny utombordare på aktion i gårkväll som skall hämtas i morgon.
Och på detta blir vårat doghouse färdigt att svetsa på under torsdagen är det tänkt, skall bli spännande att se hur det blir.

Läs hela inlägget »

Nu är vi tillbaka på Styrsö efter tre dagar på Österby havn. Det var ovanligt lugnt med båtar i hamnen och vi låg dom andra båt från bryggan. Vi provade gratisbussen som går över Laesö för första gången. Blev en lunch och besök på bageri för winerbröds handlande på sndrs sidan ön.
Hem seglingen gick ännu bättre. Efter att ha funderat över en natt förstod vi vad som felade med Nemo. För så fick han heta vårat vindroder. Så på hemresan fungerade han alldeles utmärkt.
Nu ligger vi på Bratten igen och fortsätter med att bygga om och röja ut. Kylboxen sirrar på som den skall och färskvattnet är draget fram till pentryt. Vi har beställt ett Seagull filter för dricksvattnet som är på G från Italien som sksll kopplas in i nästa vecka. Så om bänkskivan kommer på plats borde vi snart kunna bli klara i pentryt.

Läs hela inlägget »

Då var båten i sjön och den flyter trotts nya hål under vattenlinjen.
Så det fick bli Laesö en tur för att testa vindrodret.
Fick inget flyt med det, känns som om något går trögt eller om flöjeln inte får ren vind. Det får bli nya tester på vägen hem och läsande av manual.

Läs hela inlägget »

Det blev besök på land även i år.
Lite nya skrovgenomföringar och lite färg

Läs hela inlägget »

0

Peket på och det blev fint