Resan med stort R

Hur planerar man för en jordenrunt segling på 3-5 år eller längre?

Vilken väg skall man ta?

Vad är viktigt att ha med sig?

Hur mycket pengar går det åt inför och under ett varv runt jorden med båt?

Renoveringen av båten och utrustning.

Det är målet att kunna spegla här.

 

Denna resa startade nog i slutet av juli 1990 när jag efter ett års resande jorden runt med flyg yttrade att "Nästa gång seglar vi jorden runt".

Efter att ha gått från en plywood båt på 5 meter till det fatala priset av 5000 :- till en Långedrag 40 via en Misil II, en Compis 28 och en Sweden yacht 34 känner vi nog att det är dax för att kasta loss och göra varvet.

Cuxhaven till Enkhuizen

Idag ligger vi mitt inne i Holland efter en händelserik vecka. Vi stannade i Cuxhaven i tre nätter och fick ett par fina dagar med sedvanlig tvätt och mekande. Det var några svenska båtar i hamnen och dom flesta var på väg söder ut. Vi träffade även den norska båten MAMOSA som även den seglar söder ut. Dom hade haft lite strul med vindinstrumentet och fått tag på en ny givare i Kiel. Så vi hjälpte till med att hissa upp Martin (skepparen) i masten så han kunde montera givaren och även en ny windex som måsarna hade brutit av. Toppen lätt när man har el-vinschar.

Så på måndagen var det dags att gå vidare. Vi gick upp och väckte tuppen vid 03:30 och vid 4.00 var vi iväg. Våran plan var att gå med tidvattnet ut och komma så långt som möjligt innan det vände och den planen fungerade. Det blev en lång dag innan vi efter sexton timmar kunde lägga till på Borkum. Vi var något utblåsta men nöjda efter en bra segling. Väl i hamn stegade jag bort efter kajen och pratade med besättningen på NOS båten Defender som hade sin hemmahamn på Borkum. Kul att se en D-båt på nära håll, den var enorm i jämförelse med Rescuer. Vi somnade tidigt den kvällen.

Nästa morgon tog vi utgående ström ur hamnen och fick en lite kortare segling till Lauwensoog i Holland där vi tänkte gå in i kanalerna. På vägen dit seglade vi över sandbankar, i alla fall om vi skulle tro vårat sjökort. Visade sig att inget stämde med sjökortet utan prickarna låg på helt andra ställen. Nå väl, verkligheten verkade som toppen att gå efter och vi kom i hamn utan några incidenter. Nästa dag onsdag så var vi uppe i lagom tid för att slussa in i kanalerna. Det enda som saknades var vatten. Vi stod med kölen 60 cm ner i leran i gästhamnen, visade sig att det gjorde alla. Så det var till att vänta 2 timmar så hade vi vatten under kölen igen och kunde slussa in i kanalerna. Det känns lite ”feppligt” första gången man slussar men även det gick fint. Väl inne i kanalen gick vi över en liten sjö innan vi svängde in i ett som jag upplevde det litet dike mellan två åkrar. Djupmätaren larmade och levde över att vi bara hade 20-50 cm under kölen. Men så skulle det vara. Vi gick i en liten konvoj på 7 båtar varav vi var tre båtar från Sverige. Vi och Nike (Najad 360) från Göteborg och Life (HR 46) från Malmö. Broar och slussar timade perfekt och vi gled igenom som ingenting. Vi tänkte stanna i Grou men när vi väl kom dit var stan så liten att vi missade platsen som vi kunde stannat på och vipps så var vi utanför stan igen på fel sida en bro. I sista svängen ut fick vi även möte av en annan båt så vi gick tätt i innerkurvan och där var det inte djupt utan vi planade ut några förhöjningar i leran med kölen. Krävs mer för att stoppa tretton ton stålbåt som har ångan uppe. Jaja, vi stannar efter kanalen istället tänkte vi. Sagt och gjort, efter en stund hittade vi en stopp plats i sidan på kanalen som vi styrde mot. Den leran hade vad som krävdes för att få stopp på våran båt. Var tydligen 90 cm djupt och vi sticker 190 cm. Men efter lite backande var vi loss och kunde köra vidare längs kanalen. Nästa försök slutade 50 cm ut från stopp platsen, tydligen behövde vi 20 cm till under kölen för att vi skulle kunna komma in. Sedan gav vi upp och körde ikapp dom andra båtarna som låg och väntade vid sista bron innan Leeuwarden. Visade sig att bron var stängd mellan 16-18 under rusningstrafiken, men 18:02 kunde vi köra in i staden och lägga till i kanalkanten mitt i centrum.

När vi vaknade på torsdagen regnade det så vi blev kvar en dag till. Vi utforskade staden och firade Simons födelsedag med en fika på bagels och cheesecake. På kvällen mötte vi en JRSK båt med fam. af Ekström som var på väg hem till Sverige efter ett år ToR medelhavet.

Nästa dag låg vi i start groparna till bron öppnade 9:00. Som på ett givet kommando släppte tiotalet båtar (4 svenska) och gick i olika riktningar. På vägen ut passerade vi tre järnvägsbroar och det kan jag säga, tågen stannar inte för båtar utan vi blev liggande och snurrade i 30 minuter vid varje bro innan vi kom igenom. Men sedan flöt det på bra. Vi seglade till och med över åkrar om man skulle tro våran plotter (som vi slutat lyssna på här i Holland). Det har tydligen kommit till nya kanaler sedan sjökortet skrevs. Våran app (Waterkaarten) i telefonen och i paddan stämmer däremot klockrent så den kör vi efter. Vid dagens slut hade vi kommit längre än vi tänk och hade bara en sluss kvar innan vi var ute i innanhavet i Holland. Så vi svängde in i en kanal och hittade en båtklubb som såg bra ut. Dom har ett toppen system här, vi bara lade till vid hamnkapten så kom han ut och kryssade i en ledig plats på en karta som vi fick. Inget letande utan rätt direkt.
Så idag lördag slussade vi ut i sjön och hade lugna 14 distans över till Enkhuizen.

Nyborg till Cuxhaven.

.Denna veckan har vi fått bra fart under kölen.
Vi seglade från Nyborg på söndagen och fick en fin segling innanför Langeland, vinden var inte så stark utan vi fick stötta med motor bitvis. Fram på eftermiddagen kom vi till Rudköping och det kändes som ett lagom mål för dagen, och det var det. Skönt att inte behöva stressa utan vi hann med att gå en tur till centrum och handla. All såg ut att forsa förbi ute i rännan så det var inte många gästbåtar mer än vi.

Dagen efter styrde vi kursen mot Kiel. Det började med lite motorgång genom en trång ränna för att tillslut komma ut på öppet vatten och vi kunde sträcka ut mot målet. När vi närmade oss Kiel mötte vi det ena segelfartyget efter det andra på väg ut. Vi kom senare på att det varit ”seglar veckan i Kiel” och alla fartyg hade varit där. På vägen in var det även många vanliga båtar ute och seglade. Kielborna verkar vara ute och segla på kvällarna i ur å skur. På tal om skur så har vädret blivit klart bättre denna veckan, 20 grader varmt och solsken mest hela tiden. Vi körde in så långt det gick men hittade inte någon ledig plats. Hamnen vi hört talas om ( sporthafen Wik ) lyste även den med sin frånvaro och dom är inte helt bäst på att skriva ut på sjökortet var gästhamnarna ligger. Men vi hade koordinaterna på vart hamnen skulle ligga kom vi på och då gick det toppen att hitta. Väl i hamn tog det inte många minuter innan hamnvakten stod på kajen och tog upp betalning och lämnade information om toaletter och duschar. Han kom även med en karta över Kiel där han ritade in var snabbköp, hamnkontor och närmaste båttillbehörs affär låg.

Nästa dag promenerade vi in mot centrum och var inne hos hamnkaptenen på vägen och fick info om slussningen i kanalen. Det visade sig att båttillbehörs affären inte var så välsorterad utan vi gick till turistinformationen och frågade om det möjligen fanns en till i stan. Det gjorde det visade det sig, lika lång promenad till genom stan. Så vi knatade på och hittade butiken som var i storlek av Hjertmans, Erlandsson brygga, SeaSea och Viking hopslaget ( Flintbecker strase 2) Dom hade allt man kan vilja ha och lite till. Helt klart värt en promenad. Sedan var det bara att traska hemåt igen. Så efter sex timmar var vi tillbaka i båten något möra. Men tyvärr var våran AIS lika tyst trotts mutor med nya kontakter.

Så nästa dag tog vi oss tillbaka till tillbehörs butiken för att köpa ny VHF antenn och kabel till masten. Visa från gårdagens strapatser tog vi våra cyklar denna gång och då gick det snabbt och lätt. Det visade sig att jag även borrat i antennkabeln när jag förstörde nätverkskabeln i Varberg. Så efter att vi dragit ny kabel och fått dit den nya antennen funkade allt? Inte då, AISen är lika tyst men nu lägger vi ingen mer energi på den.

Så morgonen efter gick vi mot slussarna vid 7.20 på morgonen och tänkte att vi får väl ligga en stund och se om vi kan komma igenom slussen in i kanalen. Vi ropade upp slussvakten som sa att det bara var att köra in när det blev vitt ljus och det blev det efter 30 sekunder. Så med flytande fendrar körde vi in och slussade 10 cm upp och var ute i kanalen betalt och klart 8:20. Ibland har man flyt. Sedan blev det motorgång hela dagen. Vi gick 80 av dom 100 km som kanalen är innan vi hittade en vik där man fick stanna i kanalen. Det var några pålar mitt ute på vattnet som vi förtöjde i. 

Dagen efter slappade vi och innan bakade bröd till frukost körde vidare nr mot slussarna i Brunsbuttel vid 10:30. Väl där slussade vi ut i Elbe med tidvattnet på väg in. Det var mer än vad holländaren med den stora motorbåten gjorde. Han trodde att han skulle hinna om han drog på lite i hamnen, det gjorde han inte. Däremot fick han besök av polisen som ville ha ett litet samtal. Såg ut att bli ett dyrt samtal eftersom han i ivern att hinna slussen höll på att krocka med en färja. Ett par timmar senare kom han ikapp oss på vägen ut. Efter ett par timmar släppte motströmmen och vi var lagom i hamn i Cuxhaven till att högvattnet var på väg ut igen.

Hundested till Nyborg

Bryggan på Samsö Bryggan på Samsö

Midsommarafton
Vi ligger i Nyborg på Fyn, dit vi seglade igår.
Vi kom närmast från Kalundsborg.
Det har varit lite strul med våran AIS sedan vi passerade Skaellands rev på väg från Hundested till Ballen på Samsö. På Marine traffic ser det ut som vi har stått på grund i en vecka nu. Väldigt underligt helt klart. Vad som hände där är en stor fråga för efter det vill den inte sända våran position utan blinkar ilsket gult och lyser blått (för dom som inte kan Graphene CTRX AIS er kan jag meddela, det är inte bra).

Nåväl, till Samsö kom vi ändå i blandad vind och motorgång. Vi har varit där förut så vi visste var vi skulle lägga till och fick en kanonplats långsides. Dagen efter vidtog stora tvättaredagen och maskinerna gick varma, mest torktumlaren. Projektet med att få ordning på fågelboet (lagom för en havsörn) av kablar i el centralen startade och efter två dagar såg det mycket bättre ut. Nu är allt draget i kabelkanaler med ordentliga matarkablar fram. Det blev i huvudsak mekar dagar, Kari körde symaskin så nu har vi skydd på våra reservdunkar och utombordaren ser glad ut igen. Inga ”slappedagar här inte”.
Lite slappade vi och åt gott.

Men sedan blev vi rastlösa igen, brukar bli så efter några dagar. Så vi tänkte att vi går vidare mot lilla bält och Bogense verkade ligga en lagom segling bort. Gjorde de säkert också, om det inte varit vinden, 10–14 meter i nosen och två knops motström. Vi kryssade med långa fina kryssben i ett par timmar och insåg tillslut att vi inte kom minsta lilla närmare målet, om inte målet varit vindkraftparken syd om Samsö för då var vi ”spot on” mest hela tiden. Så vi sa, det blir stora bält istället. Så vi vände och fick en kanonläns ner mot stora bält. Vart tar vi vägen? Kalundsborg ser ut att vara åt rätt håll Det var det inte kan jag meddela. Visade sig att det låg in i en fjord sisådär 6 distans. Efter lite testande av bryggor i hamnen hamnade vi långsides längst ut på en flytbrygga. Det här blir bra sa vi. Det var det inte visade det sig. Men å andra sidan fanns inte en plats i hela hamnen som var skyddad i den vinden. Vi fendrade ordentligt och så fick det bli. Vi såg på kyrkor och tittade runt som dom turister som vi trots allt är.

Men efter två nätter av kraftig sjögång så seglade vi vidare. Lämnade en avgnagd vattenslang som tydligen hade gullat med våran stora kulfender. Fullt flöde ut och ingenstans att stänga av. Vi skrev en lapp till hamnkaptenen.  Bära eller brista sa vi och så kämpade vi oss ut mot vågorna i fjorden. Visade sig att det gick som tåget utan motström så vips var vi på rätt kurs ner genom stora bält och mot den höga bron i fjärran. En titt på sjökortet visade att vi skulle kunna gå under bron närmare land och slippa gå under hög delen som inte låg i våran kurs. 18 meter stod det att det skulle vara, jo tjena. Skulle tro att Donsöbron är högre. När vi kom fram till bron kändes det som det saknades 5-6 meter för att vi skulle komma under. Jobbig känsla med en segelbåt kan jag meddela. Så vi tvärvände och tog en extra två timmars tur ut och rundade under hög delen på bron. Och nu är vi här i Nyborg. Ligger tryggt mellan pålar igen i den byiga vinden.

. Det hände en hel del denna veckan men vi har kul mitt i allt strul. Träffar många som är på väg ner mot medelhavet eller kanarie holmarna. Vi träffade ett Norskt par ombord på Mamosa på Anholt och dom dök även upp på Samsö. Ser ut som dom går till lilla bält.
Idag har det varit felsökning av AIS och tvätt (ja vi tvättar när vi kan och måste).
 

Igår lämnade vi Anholt och hade satt segel innan färjan mellan Anholt och Grenå la ut. Vi hade tänkt oss till Hou eller till Ballen på Samsö men den västliga vinden var lite väl sydvästlig så vi siktade mot Hndested istället. Det började med fin vind och bra flyt. Sedan var det stiltje en timma och sedan kom vinden tillbaka, ökande. I höjd med Hässelö revade vi till två rev i storseglet och en tredjedels genua och vi forsade ändå fram i 6 knop. Vågorna växte allt mer så det skvätte frisk! sten sa OJ och Kari skrattade och var glad över öronproppen i vindörat ;).
Efter 52 distans och 9,5 timmar var vi så framme i Hundested. Här var det lite öppet till skillnad mot hur det var på Anholt. Vackert men stängt fram till den 18 juni.

Idag har vi legat kvar långsides i Hundested. Sågen har varit framme på bryggan och Sten har fixat lister och hyllplan. Det märks tydligt vad som brister när sjön går hårt  åt det man tror man har sjösurrat....
Kari har arbetat vid symaskinen och sytt påsar till tamparna. Speciellt bra när man revat och har lite extra tamp att försöka få undan nånstans och lite snabbt dessutom!
Sten har också satt i en ny plotter och därmed har vi blivit av med fler kartonger som stått och tagit plats.
Vi har pantat ölbackar också och även de har hjälp till att ge mer utrymme. 

Läs hela inlägget »

Äntligen kom vi då vidare! Efter 10 nätter på Getterön då vi fått mycket gjort som ny stående rigg, radar på, däcksmattor lagda, oljebyte, däckslampa med däcksbelysning och så var vi sociala med svärmor och Michael! Stens systrar besökte oss samt några goda vänner. Tack det var väldigt trevligt! Speciellt tack till Michael för hjälp med riggen och att du intygade till försäkringsbolaget att det var gjort. Tack också till svärmor som skämde bort oss med god mat och hembakat bröd och lån av bil.

Idag kom vi upp tidigt för det var dags för Sten att klättra i masten igen! Två kablar skulle ner igenom masten och kopplas så vi hade instrument under seglingen. Klockan 10 var allt fixat, packat och surrat och vi lämnade Sverige bakom oss.
Vinden var god till en början men det var gammel sjö så jag mådde inte så bra. Sten servade mig med ÖRONPROPPEN som jag hade glömt och tuggummi -så sen var det ok! Men vågorna slog mot vinden så farten minskade vid varje våg. Vi fick stötta lite med motorn för att närma oss Anholt. 
Strax efter fem var vi framme på ett varmt och välkomnande soligt Anholt

Läs hela inlägget »

Då har vi då avseglat!
Tack alla goa människor som tyckte att det var roligt att slippa oss för okänd tid framöver! Vi tänker iallafall ett år så får tid och äventyr bestämma hur länge det blir!!!
Vi lämnade Fiskebäcks fiskehamn strax efter klockan tolv och seglade på i lätta vindar i tre timmar. Vi fick följe av Rescuer en bit, som provade sina brandpumpar och spolade vatten.Sedan dog allt ut och 2 knopsregeln fick råda och att plottern sa att målet Getterön skulle nås klockan 02 på natten- njäe. Mr Perkins fick jobba!
Strax efter klockan 20 mötte Gunilla och Michael oss vid kajen.
Idag var vilodag och vi plockade bland all packning för att försöka få alla grejor på plats.
Imorgon börjar byte av rigg så att försäkringsbolaget blir nöjda och låter oss få ha försäkring hos dem...
 

Läs hela inlägget »

Nu är det 60 dagar kvar (och ca 22 timmar). Frågan är bara, var tar tiden vägen? Just nu står toastolen och septiktanken i sittbrunnen och där fungerar dom inte så bra. Sliter med att få igång toan igen efter att vi totalrenoverar den. Men det går framåt. Båten är tillbaka på Bratten igen efter att ja legat på Donsö över vintern.
Men det är bestämt att vi seglar när vi bestämt. Bara vi kan äta, sova, gå på toa och att båten seglar som den skall så löser vi allt annat på vägen. Känns bra

Läs hela inlägget »

De går frammåt i någorlunda fart nu.
Fungerar bra att bo i båten även om vi fick strul med våran Reflex kamin som inte ville fungera ordentligt utan rök gick bakvägen in i båten. Men med 2 meter skorsten på däck fungerar den kanon igen och vissa strul med att tända den är som bortblåsta.
Pentryt börjar även det se bra ut nu med den nya skivan på, endast luckorna till kylboxen saknas men de är på gång.
Och idag äntligen fick jag kopplat in våran Badboy antenn så nu tar vi in WIFI nät från halva Donsö i båten. Trevligt att kunna sitta i  båten och skriva i detta nu.

Läs hela inlägget »

Nu närmar sig avseglingsdagen 2018 06 02! Vi kastar loss lördagen den 2 juni klockan 12 från Fiskebäck, som det ser ut nu!
Sten och jag har båda förvarnat våra arbetsplatser och nu börjar bråda veckor och dagar. 
Sten jobbar på i båten med att få pentryt klart och toaletten likaså. Doghouset blev svetsat i höstas hos Sandviks Marin. Gott jobb Nisse!
På måndag den 8 januari flyttar vi ut till båten som nu ligger på Donsö över vintern. 

Läs hela inlägget »

Var precis och hämtade våran nya spinnakerbom på Selden. Tänkte att den tar jag väl under armen och tar "Challe" båten ut till bratten. Visade sig att packetet var 6,5 meter långt, är ju bommen oxå kom jag på
Men goda råd var inte så dyra, fick med packeten med Ärlan istället på en sen tur.
Har även hunnit ropa in en ny utombordare på aktion i gårkväll som skall hämtas i morgon.
Och på detta blir vårat doghouse färdigt att svetsa på under torsdagen är det tänkt, skall bli spännande att se hur det blir.

Läs hela inlägget »

Nu är vi tillbaka på Styrsö efter tre dagar på Österby havn. Det var ovanligt lugnt med båtar i hamnen och vi låg dom andra båt från bryggan. Vi provade gratisbussen som går över Laesö för första gången. Blev en lunch och besök på bageri för winerbröds handlande på sndrs sidan ön.
Hem seglingen gick ännu bättre. Efter att ha funderat över en natt förstod vi vad som felade med Nemo. För så fick han heta vårat vindroder. Så på hemresan fungerade han alldeles utmärkt.
Nu ligger vi på Bratten igen och fortsätter med att bygga om och röja ut. Kylboxen sirrar på som den skall och färskvattnet är draget fram till pentryt. Vi har beställt ett Seagull filter för dricksvattnet som är på G från Italien som sksll kopplas in i nästa vecka. Så om bänkskivan kommer på plats borde vi snart kunna bli klara i pentryt.

Läs hela inlägget »

Då var båten i sjön och den flyter trotts nya hål under vattenlinjen.
Så det fick bli Laesö en tur för att testa vindrodret.
Fick inget flyt med det, känns som om något går trögt eller om flöjeln inte får ren vind. Det får bli nya tester på vägen hem och läsande av manual.

Läs hela inlägget »

Det blev besök på land även i år.
Lite nya skrovgenomföringar och lite färg

Läs hela inlägget »

0

Peket på och det blev fint