Resan med stort R

Hur planerar man för en jordenrunt segling på 3-5 år eller längre?

Vilken väg skall man ta?

Vad är viktigt att ha med sig?

Hur mycket pengar går det åt inför och under ett varv runt jorden med båt?

Renoveringen av båten och utrustning.

Det är målet att kunna spegla här.

Denna resa startade nog i slutet av juli 1990 när jag efter ett års resande jorden runt med flyg yttrade att "Nästa gång seglar vi jorden runt".

Efter att ha gått från en plywood båt på 5 meter till det fatala priset av 5000 :- till en Långedrag 40 via en Misil II, en Compis 28 och en Sweden yacht 34 känner vi nog att det är dax för att kasta loss och göra varvet.

De går frammåt i någorlunda fart nu.
Fungerar bra att bo i båten även om vi fick strul med våran Reflex kamin som inte ville fungera ordentligt utan rök gick bakvägen in i båten. Men med 2 meter skorsten på däck fungerar den kanon igen och vissa strul med att tända den är som bortblåsta.
Pentryt börjar även det se bra ut nu med den nya skivan på, endast luckorna till kylboxen saknas men de är på gång.
Och idag äntligen fick jag kopplat in våran Badboy antenn så nu tar vi in WIFI nät från halva Donsö i båten. Trevligt att kunna sitta i  båten och skriva i detta nu.

Läs hela inlägget »

Nu närmar sig avseglingsdagen 2018 06 02! Vi kastar loss lördagen den 2 juni klockan 12 från Fiskebäck, som det ser ut nu!
Sten och jag har båda förvarnat våra arbetsplatser och nu börjar bråda veckor och dagar.
Sten jobbar på i båten med att få pentryt klart och toaletten likaså. Doghouset blev svetsat i höstas hos Sandviks Marin. Gott jobb Nisse!
På måndag den 8 januari flyttar vi ut till båten som nu ligger på Donsö över vintern.

Läs hela inlägget »

Var precis och hämtade våran nya spinnakerbom på Selden. Tänkte att den tar jag väl under armen och tar "Challe" båten ut till bratten. Visade sig att packetet var 6,5 meter långt, är ju bommen oxå kom jag på
Men goda råd var inte så dyra, fick med packeten med Ärlan istället på en sen tur.
Har även hunnit ropa in en ny utombordare på aktion i gårkväll som skall hämtas i morgon.
Och på detta blir vårat doghouse färdigt att svetsa på under torsdagen är det tänkt, skall bli spännande att se hur det blir.

Läs hela inlägget »

Nu är vi tillbaka på Styrsö efter tre dagar på Österby havn. Det var ovanligt lugnt med båtar i hamnen och vi låg dom andra båt från bryggan. Vi provade gratisbussen som går över Laesö för första gången. Blev en lunch och besök på bageri för winerbröds handlande på sndrs sidan ön.
Hem seglingen gick ännu bättre. Efter att ha funderat över en natt förstod vi vad som felade med Nemo. För så fick han heta vårat vindroder. Så på hemresan fungerade han alldeles utmärkt.
Nu ligger vi på Bratten igen och fortsätter med att bygga om och röja ut. Kylboxen sirrar på som den skall och färskvattnet är draget fram till pentryt. Vi har beställt ett Seagull filter för dricksvattnet som är på G från Italien som sksll kopplas in i nästa vecka. Så om bänkskivan kommer på plats borde vi snart kunna bli klara i pentryt.

Läs hela inlägget »

Då var båten i sjön och den flyter trotts nya hål under vattenlinjen.
Så det fick bli Laesö en tur för att testa vindrodret.
Fick inget flyt med det, känns som om något går trögt eller om flöjeln inte får ren vind. Det får bli nya tester på vägen hem och läsande av manual.

Läs hela inlägget »

Det blev besök på land även i år.
Lite nya skrovgenomföringar och lite färg

Vilken vinter!
Det ser ut som ett bombnedslag i hela båten. Vi bestämde oss för att vi var tvugna att göra något åt sovsituationen i båten som inte var som vi ville. Så det blev till att riva ut hela förpiken och börja om från början igen och då var det även tid för att slänga i nya vattentankar samtidigt. Efter lite mätande och fixande lyckades vi klämma ner en tank på 215 liter och en på 88 liter under kojerna. Det får vi vara nöjda med. Mindre nöjda är vi på leveranstiden på tankarna som Vetus sa att det tar en vecka men efter 2 månader har bara en av tankarna kommit.
Men å andra sidan har vi haft fullt upp med att skruva upp nytt istället för allt som rivits ner.
I veckan var vi hos Textila båtinredningar i Lindome och beställde nya madrasser med fjäder resor och Tempur bäddmadrasser som kommer att bli toppen.
Det blir nya skåp ovanför kojerna, ny isolering, ny el och nytt tak. M.a.o ett litet lagom projekt för vinter.
Som tur är har jag flyttat båten till Donsö över vintern så jag ka gå ner när jag är på jobbet för att mäta och fundera på lösningar, så när jag är ledig kan jag jobba undan bra.
Sedan sprang jag på en liten Vetus generator som hade rasat efter en kylvatten läcka på en ennan båt.
Efter lite kärlek och kolvringsbyte går den toppen och nästa steg blir att fundera ut en bra plasering i båten för den.

Läs hela inlägget »

Som vi slitit med våran båt det sista!
Vi låg ju på land en vecka i början av juni då vi passade på att måla friborden på båten så nu lyser våra Doris. Detta gav oss dock blodad tand så nu har vi inhandlat två hinkar till med Jotun hardtop XP och målat hela däcket i samma kulör.
Sedan kom det 2 packet från England med 19 mattor från Treadmaster i en ljusgrå och fin färg som kommer att gå fint ihop med det vita däcket.
Och där är vi nu...
Hela dagen har vi mallat och klippt till matta och det kan jag säga, fort går det inte.
Men bra blir det.
Idag har vi hunnit med att kapa till 4 mattor och vi tänker nog kapa 2 till imorgon innan vi limmar de första .
Spännande blir det.

Så såg den ut undertill
Två och ett halvt års stilla liggande skapar goda förursättningar för musslor

Om det är någon som har planer på att starta on musselodling så vet jag ett toppen bra ställe. Nämligen Styrsö brattens småbåts hamn.
Jag var under i veckan och skulle kolla propellern inför nästa vecka då vi lyfter båten på Wahlborgs marin för en välbehövlig målning av hela båten. Det växte något otroligt under hela båten men propellern var ren.
Tydligen har alla båtar som legat i under vintern på bratten stora odlingar av musslor när dom kommit upp så förhållandena verkar optimala för musslor där
Foto följer nästa vecka när vi lyfter

Läs hela inlägget »

Peket på och det blev fint