Idag är det innesittar dag. Det regnar och blåser så det blir innomhus aktivitetet. Symaskins körning och några avsnitt av Game of thrones. Vi har haft några sol dagar imellan regn dagarna och då fick vi tätat några fönster och börjat dyka under båten och ta bort alla havstulpanerna. Dom släpper oväntat lätt men det är en stor yta att skrapa.
Annars är det att gå och handla som blir lite utflyckt i dessa karantänstider. Gick till affären igår bered på lång kö och tomma hyllor men det var precis tvärt om. Köade 30 sekunder mrdans jag fick på de obligatoriska plast handskarna och affären var knökfull med varor. Det såg ut som det brukar och folk var inte så hysteriska i sitt bunkrande utan det var en lugn stämning bland kunder och personal. I kassorna hade dom fått upp plexiglas framför och bakom kassörskan så nu kunde dom jobba som vanligt fast skyddade mot kundernas elaka bassilusker. Inte en polis som ville kolla mig på hemvägen heller. Men med alla döda här i Spanien så kan nog detta med karantänen bli en utdragen historia.

Läs hela inlägget »

Å här sitter vi. Nu har det snart gått två veckor i karantän. Man börjar vänja sig så smått vid att vakterna cirkulerar på kajen och håller koll på oss så vi inte (gud förbjude) bara promenerar på kajen för nöjes skull utan är på väg till toa eller duschen. Nu har dom ju ingen direkt koll på vilken båt man tillhör så det blir en tur till toan som ligger längst bort ibland för stt sträcka på benen. Det är flera båtar som använder denna civila olydnad för att få sträcka på benen.
Annars är det en promenad till affären som kan bli en liten höjdpunkt för dagen, för en person. Polisen håller koll så man går raka vägen hem och inte går där man inte får. Kari blev stoppad sist och fick förklara att hon inte var vilse eller på fel väg utan faktiskt bodde på en båt i marinan i slutet på den långa formel 1 rakan. De va helt ok då tyckte polisen.
Vi håller på att beta av lite punkter på våran ”att göra” lista nu när vi har lite tid över. Kari syr om vårat förstags kapell som inta passar över våran nya genua. Det blir många meter som skall köras genom symaskinen. Även läckande fönster har blivit åtgärdade. Vi läser och lyssnar på talböcker. Dessutom tillhör vi den lilla udda skaran som inte sett Game of throns, se vi har dom sex första sesongerna på bluray att se. Vi äverlever ett tag till alltså.

Hoppsan!
Helt plötsligt stannade Spanien över en natt. Vi hade väl misstänk att det skulle hända men det var som att vrids om en knapp, ena dagen full aktivitet och bästa dag helt öde. Vi har inte försökt gå och handla ännu så vi vet inte hur det fungerar eller om det finns något kvar i hyllorna.
Vi har mer hållit oss i båten och fixat och slappat. Motorn är inkopplad och spinner så fint. Nu skall det bara åtetställas omkring och höja golvet lite pga ljuddämparens nya placering. Lite tråkigt att det regnar och kommer att göra så hela veckan men vi har semester så det är bara att gilla läget. Det skall bli spännande att se när dom tänker släppa på karantänen. Det kanske blir att vi får lägga ner Italien och grekland. Vi får se

Läs hela inlägget »

Efter att vi nu varit här i en vecka har vi hunnit komma ner i ett lagom tempo. Väskor har kommit och pallen med motor och segel likaså. Kari har tvättat av båten och den börjar se bra ut över ytan. Då kanske vän av ordning undrar hur ser det då ut under vatten linjen. Och tänka sig det undrade vi med. Så idag komm hela dyk utrustningen fram och med en liten skrapa i högsta hugg så hoppade jag i. Kan meddela att svensk fartygsfärg fungerar utmärkt som grogrund för lokala havstulpaner. Det var bara att glömma att min lilla skrapa skulle kunna göra någon nytta. Propeller såg efter 20 minuter ren ut i allafall. Vi får troligen lyfta båten och lägga på den lokala superfärgen som andra kör med. Vi skall åka till varvet i morgon för att se om dom har plats.
Sen var det ju dethär med corona viruset. Italien stängde son gräns idag fram till april. Vad händer sedan? Kommer fler länder att stänga? Vi får avvakta och se. Kommer vi inte vidare i år får vi väl se hir vi gör om vi får jobba ett år till medans saker löser sig.

Nu sitter vi här igen under vårat doghouse och slappar i lä för den tidvis kraftiga vinden. Vi tog flyget 06:55 från landvetter och gjorde ett snabbt byte i Bryssel och landade i Valencia vid halv tolv snåret. Tyvärt var våra väskor inte lika snabba i Bryssel (tog sig nog en fika med öl) så dom kommer efter i morgon lovar flygbolaget. T-banan ut till hamnen med ett stopp i affären så fick vi betalt för två veckor till här så vi hinner få båten i ordning och inte minst sätta in motorn igen. Den borde komma om några dagar med lastbil i gott sälskap med våra nya segel från Lundh sails plus en massa annat nyttigt och onyttigt som skulle ner. Båten låg precis som vi lämnade den om än mycket full av sand I morgon startar den stora städningen av båten. Idag slappar vi.

Läs hela inlägget »

Äntligen ser vi sol igen.
Det känns som om det går åt rätt håll nu.
Motorn är färdigrenoverad och klar att skickas ner till Valencia igen.
Nya segel är beställda och kommer närsomhelst.
det har stormat rätt ordentligt nere i Spanien senaste dagarna men båten borde ligga bra.
Jag var nere i december och kontrollerade förtöjningarna och då var allt som det skulle.
Vi åker troligtvis ner i början av mars och gor klart båten för att sedan fortsätta mot Italien och Grekland denna sommaren.

Läs hela inlägget »

på våran ”to do” lista inför kommande säsong.
För vi har fått en datum när vi skall vara på Palma de Mallorca och möta barnen med respektive, nämligen 15 april. Så vi får försöka segla vidare från Lagos I början av mars, alltså om en månad för att vi skall ha sex veckor på oss och inte behöva stressa.
Kari håller på att tillverka ett överdrag till pontonerna på gummibåten för att skydda den från solen. Det tog en dag att göra mallarna och en dag att klippa till kapellväven och förstärkningarna I pvc. Kommer att bli fantastiskt fint när det blir klart.
Sten håller på med att installera autopiloten och det har varit ett mätande och svetsande I flera dagar men nu ser även det ut att bli bra. Nu väntar vi bara på ett rostfritt fäste som skall sitta fast på roderkvadranten . Även där har det mallats så idag tog vi tåget till Portimao för att leta upp en verkstad som jobbar med rostfritt. Det blev en lång promenad efter Google map som tillslut tog slut på en liten väg in på en apelsinodling. Där passerades vi av en bil som stannade och likt Kristian Luuk frågade: Vart är ni på väg? Men inga filmer I värden fanns till hjälp här, men efter lite teckenspråk och Portugisiska (från mannen I bilen) så kom vi fram till att det närbelägna industriområdet var vårt mål. Så vi fick runda området och efter en liten vandring till kom vi rätt. Väl där fick vi hjälp av en ung kille som kunde engelska med att förklara hur vi tänkt. Det skulle inte vara några problem och dom återkommer om priset I morgon. Vi fick även handlat mer plywood och frigolit på byggshopen till taket på båten innan vi trötta kunde ta tåget hem igen.
Vi inser att vi inte kommer hinna bli klara med allt på listan men det är väl så det är, sist vi stämde av mot listan insåg vi att vi hade gjort jätte mycket men knappt något från listan.
Eftersom våran paket från England äntligen har kommit så blir det justering av ventiler och byte av termostat på motorn de kommande dagar. Det sistnämnda kräver som allt som är Engelskt att men river halva motorn för att komma åt. Kommer troligen att få ångra detta byte framöver men det har varit lite si och så med motor tempen sedan vi köpte båten.
Vi har även ett paket på väg från Asperö handels med delar till vår bimini som vi tänker sy innan vi seglar vidare. Paketet är någonstans I Tyskland just nu och vi håller tummarna för att det snart skall komma fram hit.

Läs hela inlägget »

Igår lämnade vi Anholt och hade satt segel innan färjan mellan Anholt och Grenå la ut. Vi hade tänkt oss till Hou eller till Ballen på Samsö men den västliga vinden var lite väl sydvästlig så vi siktade mot Hndested istället. Det började med fin vind och bra flyt. Sedan var det stiltje en timma och sedan kom vinden tillbaka, ökande. I höjd med Hässelö revade vi till två rev i storseglet och en tredjedels genua och vi forsade ändå fram i 6 knop. Vågorna växte allt mer så det skvätte frisk! sten sa OJ och Kari skrattade och var glad över öronproppen i vindörat ;).
Efter 52 distans och 9,5 timmar var vi så framme i Hundested. Här var det lite öppet till skillnad mot hur det var på Anholt. Vackert men stängt fram till den 18 juni.

Idag har vi legat kvar långsides i Hundested. Sågen har varit framme på bryggan och Sten har fixat lister och hyllplan. Det märks tydligt vad som brister när sjön går hårt  åt det man tror man har sjösurrat....
Kari har arbetat vid symaskinen och sytt påsar till tamparna. Speciellt bra när man revat och har lite extra tamp att försöka få undan nånstans och lite snabbt dessutom!
Sten har också satt i en ny plotter och därmed har vi blivit av med fler kartonger som stått och tagit plats.
Vi har pantat ölbackar också och även de har hjälp till att ge mer utrymme.

Läs hela inlägget »

Äntligen kom vi då vidare! Efter 10 nätter på Getterön då vi fått mycket gjort som ny stående rigg, radar på, däcksmattor lagda, oljebyte, däckslampa med däcksbelysning och så var vi sociala med svärmor och Michael! Stens systrar besökte oss samt några goda vänner. Tack det var väldigt trevligt! Speciellt tack till Michael för hjälp med riggen och att du intygade till försäkringsbolaget att det var gjort. Tack också till svärmor som skämde bort oss med god mat och hembakat bröd och lån av bil.

Idag kom vi upp tidigt för det var dags för Sten att klättra i masten igen! Två kablar skulle ner igenom masten och kopplas så vi hade instrument under seglingen. Klockan 10 var allt fixat, packat och surrat och vi lämnade Sverige bakom oss.
Vinden var god till en början men det var gammel sjö så jag mådde inte så bra. Sten servade mig med ÖRONPROPPEN som jag hade glömt och tuggummi -så sen var det ok! Men vågorna slog mot vinden så farten minskade vid varje våg. Vi fick stötta lite med motorn för att närma oss Anholt.
Strax efter fem var vi framme på ett varmt och välkomnande soligt Anholt

Då har vi då avseglat!
Tack alla goa människor som tyckte att det var roligt att slippa oss för okänd tid framöver! Vi tänker iallafall ett år så får tid och äventyr bestämma hur länge det blir!!!
Vi lämnade Fiskebäcks fiskehamn strax efter klockan tolv och seglade på i lätta vindar i tre timmar. Vi fick följe av Rescuer en bit, som provade sina brandpumpar och spolade vatten.Sedan dog allt ut och 2 knopsregeln fick råda och att plottern sa att målet Getterön skulle nås klockan 02 på natten- njäe. Mr Perkins fick jobba!
Strax efter klockan 20 mötte Gunilla och Michael oss vid kajen.
Idag var vilodag och vi plockade bland all packning för att försöka få alla grejor på plats.
Imorgon börjar byte av rigg så att försäkringsbolaget blir nöjda och låter oss få ha försäkring hos dem...

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

• Bert » Karantän :  ”Ni har ingen tur. Först med motorn och nu med karantänen. Här i Holland ser det ..”

• Niklas Rosengren » Getterön till Anholt:  ”Var det inte trevligt på Anholt? Ni seglade ju vidare så fort.”

• Johan Larsson » Var tar tiden vägen.:  ”Hej på er kusin & Kari, hittade detta på nätet. Är det redan dags, mindes det so..”

• kari » Det går frammåt:  ”kul att se att du jobbar på! Kände nästan lukten bara av att läsa det du skrive”

• Oscar » Detta är ett blogginlägg:  ”Fick du borrat? Tittade efter dig men vi har nog om varandra.”