Resan med stort R

Hur planerar man för en jordenrunt segling på 3-5 år eller längre?

Vilken väg skall man ta?

Vad är viktigt att ha med sig?

Hur mycket pengar går det åt inför och under ett varv runt jorden med båt?

Renoveringen av båten och utrustning.

Det är målet att kunna spegla här.

 

Denna resa startade nog i slutet av juli 1990 när jag efter ett års resande jorden runt med flyg yttrade att "Nästa gång seglar vi jorden runt".

Efter att ha gått från en plywood båt på 5 meter till det fatala priset av 5000 :- till en Långedrag 40 via en Misil II, en Compis 28 och en Sweden yacht 34 känner vi nog att det är dax för att kasta loss och göra varvet.

Hundested till Nyborg

Bryggan på Samsö Bryggan på Samsö

Midsommarafton
Vi ligger i Nyborg på Fyn, dit vi seglade igår.
Vi kom närmast från Kalundsborg.
Det har varit lite strul med våran AIS sedan vi passerade Skaellands rev på väg från Hundested till Ballen på Samsö. På Marine traffic ser det ut som vi har stått på grund i en vecka nu. Väldigt underligt helt klart. Vad som hände där är en stor fråga för efter det vill den inte sända våran position utan blinkar ilsket gult och lyser blått (för dom som inte kan Graphene CTRX AIS er kan jag meddela, det är inte bra).

Nåväl, till Samsö kom vi ändå i blandad vind och motorgång. Vi har varit där förut så vi visste var vi skulle lägga till och fick en kanonplats långsides. Dagen efter vidtog stora tvättaredagen och maskinerna gick varma, mest torktumlaren. Projektet med att få ordning på fågelboet (lagom för en havsörn) av kablar i el centralen startade och efter två dagar såg det mycket bättre ut. Nu är allt draget i kabelkanaler med ordentliga matarkablar fram. Det blev i huvudsak mekar dagar, Kari körde symaskin så nu har vi skydd på våra reservdunkar och utombordaren ser glad ut igen. Inga ”slappedagar här inte”.
Lite slappade vi och åt gott.

Men sedan blev vi rastlösa igen, brukar bli så efter några dagar. Så vi tänkte att vi går vidare mot lilla bält och Bogense verkade ligga en lagom segling bort. Gjorde de säkert också, om det inte varit vinden, 10–14 meter i nosen och två knops motström. Vi kryssade med långa fina kryssben i ett par timmar och insåg tillslut att vi inte kom minsta lilla närmare målet, om inte målet varit vindkraftparken syd om Samsö för då var vi ”spot on” mest hela tiden. Så vi sa, det blir stora bält istället. Så vi vände och fick en kanonläns ner mot stora bält. Vart tar vi vägen? Kalundsborg ser ut att vara åt rätt håll Det var det inte kan jag meddela. Visade sig att det låg in i en fjord sisådär 6 distans. Efter lite testande av bryggor i hamnen hamnade vi långsides längst ut på en flytbrygga. Det här blir bra sa vi. Det var det inte visade det sig. Men å andra sidan fanns inte en plats i hela hamnen som var skyddad i den vinden. Vi fendrade ordentligt och så fick det bli. Vi såg på kyrkor och tittade runt som dom turister som vi trots allt är.

Men efter två nätter av kraftig sjögång så seglade vi vidare. Lämnade en avgnagd vattenslang som tydligen hade gullat med våran stora kulfender. Fullt flöde ut och ingenstans att stänga av. Vi skrev en lapp till hamnkaptenen.  Bära eller brista sa vi och så kämpade vi oss ut mot vågorna i fjorden. Visade sig att det gick som tåget utan motström så vips var vi på rätt kurs ner genom stora bält och mot den höga bron i fjärran. En titt på sjökortet visade att vi skulle kunna gå under bron närmare land och slippa gå under hög delen som inte låg i våran kurs. 18 meter stod det att det skulle vara, jo tjena. Skulle tro att Donsöbron är högre. När vi kom fram till bron kändes det som det saknades 5-6 meter för att vi skulle komma under. Jobbig känsla med en segelbåt kan jag meddela. Så vi tvärvände och tog en extra två timmars tur ut och rundade under hög delen på bron. Och nu är vi här i Nyborg. Ligger tryggt mellan pålar igen i den byiga vinden.

. Det hände en hel del denna veckan men vi har kul mitt i allt strul. Träffar många som är på väg ner mot medelhavet eller kanarie holmarna. Vi träffade ett Norskt par ombord på Mamosa på Anholt och dom dök även upp på Samsö. Ser ut som dom går till lilla bält.
Idag har det varit felsökning av AIS och tvätt (ja vi tvättar när vi kan och måste).
 

Igår lämnade vi Anholt och hade satt segel innan färjan mellan Anholt och Grenå la ut. Vi hade tänkt oss till Hou eller till Ballen på Samsö men den västliga vinden var lite väl sydvästlig så vi siktade mot Hndested istället. Det började med fin vind och bra flyt. Sedan var det stiltje en timma och sedan kom vinden tillbaka, ökande. I höjd med Hässelö revade vi till två rev i storseglet och en tredjedels genua och vi forsade ändå fram i 6 knop. Vågorna växte allt mer så det skvätte frisk! sten sa OJ och Kari skrattade och var glad över öronproppen i vindörat ;).
Efter 52 distans och 9,5 timmar var vi så framme i Hundested. Här var det lite öppet till skillnad mot hur det var på Anholt. Vackert men stängt fram till den 18 juni.

Idag har vi legat kvar långsides i Hundested. Sågen har varit framme på bryggan och Sten har fixat lister och hyllplan. Det märks tydligt vad som brister när sjön går hårt  åt det man tror man har sjösurrat....
Kari har arbetat vid symaskinen och sytt påsar till tamparna. Speciellt bra när man revat och har lite extra tamp att försöka få undan nånstans och lite snabbt dessutom!
Sten har också satt i en ny plotter och därmed har vi blivit av med fler kartonger som stått och tagit plats.
Vi har pantat ölbackar också och även de har hjälp till att ge mer utrymme. 

Läs hela inlägget »

Äntligen kom vi då vidare! Efter 10 nätter på Getterön då vi fått mycket gjort som ny stående rigg, radar på, däcksmattor lagda, oljebyte, däckslampa med däcksbelysning och så var vi sociala med svärmor och Michael! Stens systrar besökte oss samt några goda vänner. Tack det var väldigt trevligt! Speciellt tack till Michael för hjälp med riggen och att du intygade till försäkringsbolaget att det var gjort. Tack också till svärmor som skämde bort oss med god mat och hembakat bröd och lån av bil.

Idag kom vi upp tidigt för det var dags för Sten att klättra i masten igen! Två kablar skulle ner igenom masten och kopplas så vi hade instrument under seglingen. Klockan 10 var allt fixat, packat och surrat och vi lämnade Sverige bakom oss.
Vinden var god till en början men det var gammel sjö så jag mådde inte så bra. Sten servade mig med ÖRONPROPPEN som jag hade glömt och tuggummi -så sen var det ok! Men vågorna slog mot vinden så farten minskade vid varje våg. Vi fick stötta lite med motorn för att närma oss Anholt. 
Strax efter fem var vi framme på ett varmt och välkomnande soligt Anholt

Läs hela inlägget »

Då har vi då avseglat!
Tack alla goa människor som tyckte att det var roligt att slippa oss för okänd tid framöver! Vi tänker iallafall ett år så får tid och äventyr bestämma hur länge det blir!!!
Vi lämnade Fiskebäcks fiskehamn strax efter klockan tolv och seglade på i lätta vindar i tre timmar. Vi fick följe av Rescuer en bit, som provade sina brandpumpar och spolade vatten.Sedan dog allt ut och 2 knopsregeln fick råda och att plottern sa att målet Getterön skulle nås klockan 02 på natten- njäe. Mr Perkins fick jobba!
Strax efter klockan 20 mötte Gunilla och Michael oss vid kajen.
Idag var vilodag och vi plockade bland all packning för att försöka få alla grejor på plats.
Imorgon börjar byte av rigg så att försäkringsbolaget blir nöjda och låter oss få ha försäkring hos dem...
 

Läs hela inlägget »

Nu är det 60 dagar kvar (och ca 22 timmar). Frågan är bara, var tar tiden vägen? Just nu står toastolen och septiktanken i sittbrunnen och där fungerar dom inte så bra. Sliter med att få igång toan igen efter att vi totalrenoverar den. Men det går framåt. Båten är tillbaka på Bratten igen efter att ja legat på Donsö över vintern.
Men det är bestämt att vi seglar när vi bestämt. Bara vi kan äta, sova, gå på toa och att båten seglar som den skall så löser vi allt annat på vägen. Känns bra

Läs hela inlägget »

De går frammåt i någorlunda fart nu.
Fungerar bra att bo i båten även om vi fick strul med våran Reflex kamin som inte ville fungera ordentligt utan rök gick bakvägen in i båten. Men med 2 meter skorsten på däck fungerar den kanon igen och vissa strul med att tända den är som bortblåsta.
Pentryt börjar även det se bra ut nu med den nya skivan på, endast luckorna till kylboxen saknas men de är på gång.
Och idag äntligen fick jag kopplat in våran Badboy antenn så nu tar vi in WIFI nät från halva Donsö i båten. Trevligt att kunna sitta i  båten och skriva i detta nu.

Läs hela inlägget »

Nu närmar sig avseglingsdagen 2018 06 02! Vi kastar loss lördagen den 2 juni klockan 12 från Fiskebäck, som det ser ut nu!
Sten och jag har båda förvarnat våra arbetsplatser och nu börjar bråda veckor och dagar. 
Sten jobbar på i båten med att få pentryt klart och toaletten likaså. Doghouset blev svetsat i höstas hos Sandviks Marin. Gott jobb Nisse!
På måndag den 8 januari flyttar vi ut till båten som nu ligger på Donsö över vintern. 

Läs hela inlägget »

Var precis och hämtade våran nya spinnakerbom på Selden. Tänkte att den tar jag väl under armen och tar "Challe" båten ut till bratten. Visade sig att packetet var 6,5 meter långt, är ju bommen oxå kom jag på
Men goda råd var inte så dyra, fick med packeten med Ärlan istället på en sen tur.
Har även hunnit ropa in en ny utombordare på aktion i gårkväll som skall hämtas i morgon.
Och på detta blir vårat doghouse färdigt att svetsa på under torsdagen är det tänkt, skall bli spännande att se hur det blir.

Läs hela inlägget »

Nu är vi tillbaka på Styrsö efter tre dagar på Österby havn. Det var ovanligt lugnt med båtar i hamnen och vi låg dom andra båt från bryggan. Vi provade gratisbussen som går över Laesö för första gången. Blev en lunch och besök på bageri för winerbröds handlande på sndrs sidan ön.
Hem seglingen gick ännu bättre. Efter att ha funderat över en natt förstod vi vad som felade med Nemo. För så fick han heta vårat vindroder. Så på hemresan fungerade han alldeles utmärkt.
Nu ligger vi på Bratten igen och fortsätter med att bygga om och röja ut. Kylboxen sirrar på som den skall och färskvattnet är draget fram till pentryt. Vi har beställt ett Seagull filter för dricksvattnet som är på G från Italien som sksll kopplas in i nästa vecka. Så om bänkskivan kommer på plats borde vi snart kunna bli klara i pentryt.

Läs hela inlägget »

Då var båten i sjön och den flyter trotts nya hål under vattenlinjen.
Så det fick bli Laesö en tur för att testa vindrodret.
Fick inget flyt med det, känns som om något går trögt eller om flöjeln inte får ren vind. Det får bli nya tester på vägen hem och läsande av manual.

Läs hela inlägget »

Det blev besök på land även i år.
Lite nya skrovgenomföringar och lite färg

Läs hela inlägget »

0

Peket på och det blev fint