på våran ”to do” lista inför kommande säsong.
För vi har fått en datum när vi skall vara på Palma de Mallorca och möta barnen med respektive, nämligen 15 april. Så vi får försöka segla vidare från Lagos I början av mars, alltså om en månad för att vi skall ha sex veckor på oss och inte behöva stressa.
Kari håller på att tillverka ett överdrag till pontonerna på gummibåten för att skydda den från solen. Det tog en dag att göra mallarna och en dag att klippa till kapellväven och förstärkningarna I pvc. Kommer att bli fantastiskt fint när det blir klart.
Sten håller på med att installera autopiloten och det har varit ett mätande och svetsande I flera dagar men nu ser även det ut att bli bra. Nu väntar vi bara på ett rostfritt fäste som skall sitta fast på roderkvadranten . Även där har det mallats så idag tog vi tåget till Portimao för att leta upp en verkstad som jobbar med rostfritt. Det blev en lång promenad efter Google map som tillslut tog slut på en liten väg in på en apelsinodling. Där passerades vi av en bil som stannade och likt Kristian Luuk frågade: Vart är ni på väg? Men inga filmer I värden fanns till hjälp här, men efter lite teckenspråk och Portugisiska (från mannen I bilen) så kom vi fram till att det närbelägna industriområdet var vårt mål. Så vi fick runda området och efter en liten vandring till kom vi rätt. Väl där fick vi hjälp av en ung kille som kunde engelska med att förklara hur vi tänkt. Det skulle inte vara några problem och dom återkommer om priset I morgon. Vi fick även handlat mer plywood och frigolit på byggshopen till taket på båten innan vi trötta kunde ta tåget hem igen.
Vi inser att vi inte kommer hinna bli klara med allt på listan men det är väl så det är, sist vi stämde av mot listan insåg vi att vi hade gjort jätte mycket men knappt något från listan.
Eftersom våran paket från England äntligen har kommit så blir det justering av ventiler och byte av termostat på motorn de kommande dagar. Det sistnämnda kräver som allt som är Engelskt att men river halva motorn för att komma åt. Kommer troligen att få ångra detta byte framöver men det har varit lite si och så med motor tempen sedan vi köpte båten.
Vi har även ett paket på väg från Asperö handels med delar till vår bimini som vi tänker sy innan vi seglar vidare. Paketet är någonstans I Tyskland just nu och vi håller tummarna för att det snart skall komma fram hit.

Läs hela inlägget »

Igår lämnade vi Anholt och hade satt segel innan färjan mellan Anholt och Grenå la ut. Vi hade tänkt oss till Hou eller till Ballen på Samsö men den västliga vinden var lite väl sydvästlig så vi siktade mot Hndested istället. Det började med fin vind och bra flyt. Sedan var det stiltje en timma och sedan kom vinden tillbaka, ökande. I höjd med Hässelö revade vi till två rev i storseglet och en tredjedels genua och vi forsade ändå fram i 6 knop. Vågorna växte allt mer så det skvätte frisk! sten sa OJ och Kari skrattade och var glad över öronproppen i vindörat ;).
Efter 52 distans och 9,5 timmar var vi så framme i Hundested. Här var det lite öppet till skillnad mot hur det var på Anholt. Vackert men stängt fram till den 18 juni.

Idag har vi legat kvar långsides i Hundested. Sågen har varit framme på bryggan och Sten har fixat lister och hyllplan. Det märks tydligt vad som brister när sjön går hårt  åt det man tror man har sjösurrat....
Kari har arbetat vid symaskinen och sytt påsar till tamparna. Speciellt bra när man revat och har lite extra tamp att försöka få undan nånstans och lite snabbt dessutom!
Sten har också satt i en ny plotter och därmed har vi blivit av med fler kartonger som stått och tagit plats.
Vi har pantat ölbackar också och även de har hjälp till att ge mer utrymme.

Läs hela inlägget »

Äntligen kom vi då vidare! Efter 10 nätter på Getterön då vi fått mycket gjort som ny stående rigg, radar på, däcksmattor lagda, oljebyte, däckslampa med däcksbelysning och så var vi sociala med svärmor och Michael! Stens systrar besökte oss samt några goda vänner. Tack det var väldigt trevligt! Speciellt tack till Michael för hjälp med riggen och att du intygade till försäkringsbolaget att det var gjort. Tack också till svärmor som skämde bort oss med god mat och hembakat bröd och lån av bil.

Idag kom vi upp tidigt för det var dags för Sten att klättra i masten igen! Två kablar skulle ner igenom masten och kopplas så vi hade instrument under seglingen. Klockan 10 var allt fixat, packat och surrat och vi lämnade Sverige bakom oss.
Vinden var god till en början men det var gammel sjö så jag mådde inte så bra. Sten servade mig med ÖRONPROPPEN som jag hade glömt och tuggummi -så sen var det ok! Men vågorna slog mot vinden så farten minskade vid varje våg. Vi fick stötta lite med motorn för att närma oss Anholt.
Strax efter fem var vi framme på ett varmt och välkomnande soligt Anholt

Då har vi då avseglat!
Tack alla goa människor som tyckte att det var roligt att slippa oss för okänd tid framöver! Vi tänker iallafall ett år så får tid och äventyr bestämma hur länge det blir!!!
Vi lämnade Fiskebäcks fiskehamn strax efter klockan tolv och seglade på i lätta vindar i tre timmar. Vi fick följe av Rescuer en bit, som provade sina brandpumpar och spolade vatten.Sedan dog allt ut och 2 knopsregeln fick råda och att plottern sa att målet Getterön skulle nås klockan 02 på natten- njäe. Mr Perkins fick jobba!
Strax efter klockan 20 mötte Gunilla och Michael oss vid kajen.
Idag var vilodag och vi plockade bland all packning för att försöka få alla grejor på plats.
Imorgon börjar byte av rigg så att försäkringsbolaget blir nöjda och låter oss få ha försäkring hos dem...

Läs hela inlägget »

Nu är det 60 dagar kvar (och ca 22 timmar). Frågan är bara, var tar tiden vägen? Just nu står toastolen och septiktanken i sittbrunnen och där fungerar dom inte så bra. Sliter med att få igång toan igen efter att vi totalrenoverar den. Men det går framåt. Båten är tillbaka på Bratten igen efter att ja legat på Donsö över vintern.
Men det är bestämt att vi seglar när vi bestämt. Bara vi kan äta, sova, gå på toa och att båten seglar som den skall så löser vi allt annat på vägen. Känns bra

De går frammåt i någorlunda fart nu.
Fungerar bra att bo i båten även om vi fick strul med våran Reflex kamin som inte ville fungera ordentligt utan rök gick bakvägen in i båten. Men med 2 meter skorsten på däck fungerar den kanon igen och vissa strul med att tända den är som bortblåsta.
Pentryt börjar även det se bra ut nu med den nya skivan på, endast luckorna till kylboxen saknas men de är på gång.
Och idag äntligen fick jag kopplat in våran Badboy antenn så nu tar vi in WIFI nät från halva Donsö i båten. Trevligt att kunna sitta i  båten och skriva i detta nu.

Läs hela inlägget »

Nu närmar sig avseglingsdagen 2018 06 02! Vi kastar loss lördagen den 2 juni klockan 12 från Fiskebäck, som det ser ut nu!
Sten och jag har båda förvarnat våra arbetsplatser och nu börjar bråda veckor och dagar.
Sten jobbar på i båten med att få pentryt klart och toaletten likaså. Doghouset blev svetsat i höstas hos Sandviks Marin. Gott jobb Nisse!
På måndag den 8 januari flyttar vi ut till båten som nu ligger på Donsö över vintern.

Läs hela inlägget »

Var precis och hämtade våran nya spinnakerbom på Selden. Tänkte att den tar jag väl under armen och tar "Challe" båten ut till bratten. Visade sig att packetet var 6,5 meter långt, är ju bommen oxå kom jag på
Men goda råd var inte så dyra, fick med packeten med Ärlan istället på en sen tur.
Har även hunnit ropa in en ny utombordare på aktion i gårkväll som skall hämtas i morgon.
Och på detta blir vårat doghouse färdigt att svetsa på under torsdagen är det tänkt, skall bli spännande att se hur det blir.

Läs hela inlägget »

Nu är vi tillbaka på Styrsö efter tre dagar på Österby havn. Det var ovanligt lugnt med båtar i hamnen och vi låg dom andra båt från bryggan. Vi provade gratisbussen som går över Laesö för första gången. Blev en lunch och besök på bageri för winerbröds handlande på sndrs sidan ön.
Hem seglingen gick ännu bättre. Efter att ha funderat över en natt förstod vi vad som felade med Nemo. För så fick han heta vårat vindroder. Så på hemresan fungerade han alldeles utmärkt.
Nu ligger vi på Bratten igen och fortsätter med att bygga om och röja ut. Kylboxen sirrar på som den skall och färskvattnet är draget fram till pentryt. Vi har beställt ett Seagull filter för dricksvattnet som är på G från Italien som sksll kopplas in i nästa vecka. Så om bänkskivan kommer på plats borde vi snart kunna bli klara i pentryt.

Läs hela inlägget »

Då var båten i sjön och den flyter trotts nya hål under vattenlinjen.
Så det fick bli Laesö en tur för att testa vindrodret.
Fick inget flyt med det, känns som om något går trögt eller om flöjeln inte får ren vind. Det får bli nya tester på vägen hem och läsande av manual.